Annons:
Etikettveckoutmaning
Läst 278 ggr
Syntium
2023-01-06, 17:00

Skrivutmaning v1

Syftet är att få igång kreativiteten och inspirationen.
Skriv så långt eller kort du vill, hemskt gärna i denna tråden.
Uppmaningen är fri att tolka, du måste inte ha alla element med.

Någon lämnar en svart låda utanför din dörr. På lådan är det en lapp med texten: Varning! Kan bitas

"I'm too old for this shit."

Annons:
Torparmor
2023-02-09, 14:35

Skrivutmaning v1

Kommer hem sent och hela gården är mörklagd. Ja, vi ska ju spara på el så mycket som möjligt. Tur att jag har en minificklampa i ryggan.

När jag kliver upp på trappen sparkar jag till en låda som någon placerat intill dörren. Suck … ett leveransbud som inte kan läsa instruktioner, Paket ska lämnas på hyllan i carporten om inte någon är hemma. Nåja bäst att ta med in.

Jag lägger in alla matvaror i kylen, fixar till och äter kvällsmat, sen tar jag fram lådan. Ingen adressat eller avsändare finns, bara en lapp "Varning! Kan bitas". Jag vrider och vänder på lådan och skakar den men inte ett ljud hörs. Jag kollar om det finns några lufthål. Det borde det finnas om lådan innehåller något levande. Men nej inte det minsta hål. Jag lägger lådan oöppnad på hallbordet och sätter mig på kontoret för att jobba undan dagens sista arbetsuppgifter.

fortsättning följer

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Torparmor
2023-02-22, 12:29

Skrivutmaning v1 del 2

Efter två timmar släcker jag på kontoret, fixar en kopp te med lavendel och sätter mig framför tv-datorn för att kolla de senaste nyheterna.

Dags att lägga sig morgondagen börjar tidigt. Går förbi hallen och ser det konstiga paketet. Skakar och luktar på det inget hörs och inget luktar. Tittar på texten men känner inte igen handstilen. Låter paketet ligga kvar, går och lägger mig

• fortsättning följer *

Torparmor
2023-02-28, 00:23

Skrivutmaning v1 del 3

Funderar på det mystiska paketet medan jag äter frukost. Vem har placerat paketet på trappen och varför? Visste någon om att jag skulle jobba sent just den här kvällen? Varför fanns det ingen avsändare men ett konstigt meddelande?

Jag ser på klockan att jag måste skynda mig, har ett affärsmöte om en timme. Hämtar allt jag behöver ha med och klär på mig. Tittar på paketet, skakar på det, lyssnar och funderar. Låter paketet ligga kvar, åker och jobbar

fortsättning följer *

Torparmor
2023-03-02, 16:52

Skrivutmaning v1 del 4

Paketet ligger fortfarande på samma ställe på hallbordet när jag kommer hem. Ingenting har förändrats.

Jag undrar vem som vill spela mig nåt spratt? Konstigt nog är jag inte speciellt nyfiken, mer fundersam. Är paketet verkligen till mig?

Kan paketet vara avsett till någon granne? Det är långt mellan gårdarna och det finns inga vägvisare, postlådor eller soptunnor vid våra infarter. Belysningen är närmast obefintlig runt gårdarna. Vi vill inte dra till oss löst folk i onödan.

Närmaste grannen söder om är bortrest i två veckor och vägen in till gården är igensnöad. Den närmaste grannen norr om använder alltid en annan infartsväg, så den vägen är också oplogad. Paketet hör nog till någon granne.

Jag tar med mig paketet när jag bär ut komposthinken och placerar paketet på hyllan i carporten där den borde vara.

fortsättning följer *

Torparmor
2023-03-04, 05:32

Skrivutmaning v1 del 5

Det ringer på mobilen när jag sitter vid frukostbordet.

• Hej det är från DHL, vi har en leverans till dig imorgon. Finns det någon som kan ta emot ?
  • Jag har leveransavtal
  • Ja det vet vi, men det är minusgrader och leveransen får inte lämnas utomhus så någon måste ta emot
  • Jag finns hemma fram till klockan 12
  • Bra, Vi försöker leverera runt 10

Jag tittar på klockan, dags att äta klart och åka till dagens kund.

I bilen börjar tankarna snurra. Vad kan jag vänta för leverans som inte får stå i kyla. Det enda jag kan komma på är sättpotatisen. Men den skulle väl levereras vecka 12 och visst är det vecka 10 nu, ja 11 först nästa vecka eller …… Jag har stenkoll på datum men veckonummer nja inte lika koll. Strunt i det det visar sig imorgon. Nu är det dags att mentalt ställa in sig på dagens jobb.

Jobbet är bra även om vissa dagar bli långa. Att sitta ett par tre timmar i bilen och sen jobba heldag hos kund kan vara jobbigt. Friheten att jobba med olika kunder, i olika miljöer och med varierande arbetsuppgifter gör ändå dagarna intressanta och resorna värt det. Jag bestämmer min tid själv och vilka kundr jag vill jobba med.

fortsättning följer

• Redigerat 2023-03-04, 05:35 av Torparmor
Torparmor
2023-03-13, 12:52

Skrivutmaning v1 del 6

Sjunger högt med i låten på radion. Är på strålande humör. Dagens kundproblem löstes snabbt och kunden blev nöjd, så jag kommer hem tidigt idag. Musiken avbryts plötsligt och en radioröst varnar för ett orkanväder som om några timmar kommer in över vårt område. Jag är glad att det bara är en kvart kvar hem.
Jag kliver in och hör ett svagt mummel från köket. Där sitter Jens och Göran kompisar till Jonas.

• Hej, kul att se er, men var har ni Jonas?
  • - Han har inte kommit hem än
  • Ni ser molokna ut, har nåt särskilt hänt?
  • - Jaa .. vi frös och Jens behövde gå på muggen .. såå .. vi gick in genom grovköket
  • ok, varför gick ni inte in genom källaren? Ni vet ju var nyckeln finns.
  • - Vi hittade den inte, men förlåt vi borde inte ha ställt till det. Vi betalar reparationen.
  • ok. Jens du dukar fram koppar och fat. Du väljer en sorts tepåsar och en sorts löste. Och du Göran följer med och visar skadorna

Jag fotar skadorna och mailar direkt till Lisa, med en bön om att hon ska ringa så snart hon kan. Vi går tillbakla in i köket och jag sätter grabbarna i arbete.

fortsättning följer *

• Redigerat 2023-03-13, 12:54 av Torparmor
Annons:
Torparmor
2023-05-22, 17:39

Trodde att fortsättning skulle följa, men annat kom ivägen
Få se om det blir en fortsättning när sommaren går mot höst image.png

Torparmor
2023-10-22, 02:27

Skrivutmaning v1 del 7

Lagom när vi brett mackor och precis satt oss vid bordet kommer Jonas hem. Med sig har han paketet jag ställt i carporten. Han sätter sig vid bordet och slår upp te.

• Vad är det för konstigt paket som låg i carporten?
  • - Jag vet inte det stod på trappen en kväll när jag kom hem
  • Varför har du inte öppnat det utan lagt det i carporten?
  • - Jag har inte beställt nåt och tänkte att det bara lämnats fel. Men om det
    stod på vår trapp måste vi väl öppna det, det kanske är till mig
  • - DHL ringde och ville lämna ett paket imorgon, de sa att det inte fick
    lämnas utomhus. Har du beställt något?
  • Neej, men jag tycker vi öppnar paketet när vi är klara med teet

Jens och Göran höll med så jag fick ge mig.

fortsättning följer - hoppas jag *

• Redigerat 2023-10-22, 02:28 av Torparmor
Torparmor
2023-10-22, 10:56

Skrivutmaning v1 del 8

När vi börjat duka av ringde det på dörren och på trappen stod Görans föräldrar.
Jag sa till grabbarna att vi skjuter på paketöppnandet till imorgonkväll, då paket nummer två har kommit. Alla instämde.

Vi fick en trevlig kväll med äppelpaj och några familjespel

fortsättning följer - men hur - funderar jag *

• Redigerat 2023-10-22, 11:05 av Torparmor
Torparmor
2023-10-29, 09:14

Skrivutmaning v1 del 9

Kvällen kom och alla fyra skyndade sig att äta kvällsmaten. Förväntansfulla satt vi runt bordet med de båda paketen. Vi öppnade det första paketet

En bok blev synlig, alla ruskade på huvudet. Hur skulle en bok kunna bitas? Jag tog upp den och läste "Insekter och kryp i och runt ditt hem". Vi tittade förvånat på varann. Görans sträckte ut handen efter boken och började bläddra.

Göran läste högt lite varstanns i boken.

• Allmän mörkrumsspindel även kallad fönsterspindel finns nästan överallt
    gärna i källare och uthus. Bönbaggen lever på frön från ärtväxter.

• Hästmyran lever främst i barrskog.

• Saftbaggen lever mest i varmare trakter, men kan följa med torkade frukt,
    fikon och mandel till våra breddgrader.

• Vad är det här för nått? Jonas tittade sig omkring. Vi öppnar det andra
    paketet.

Jag öppnade det andra paketet och där låg ett brev bland en hög träflis. Inget annat fanns i lådan. Varför kunde inte det här lämnas i carporten? Det blev alltmer mystiskt.

fortsättning följer det är jag säker på

• Redigerat 2023-10-29, 09:16 av Torparmor
Torparmor
2023-10-30, 13:10

Skrivutmaning v1 del 10

• Men öppna och läs!

Jag öppnade och läste högt

• Välkommen 3 december! Klädsel kraftiga skor eller stövlar och varm jacka. Sen står det två GPS-koordinater. Inget mer

Vi tittade bestörta på varandra.

• Ta fram datorn och lägg in koordinaterna

fortsättning följer

Torparmor
2023-11-04, 15:22

Skrivutmaning v1 del 11

En dryg vecka senare satt vi alla fyra på söndagseftermiddagen vid köksbordet och spelade kort. Plötsligt sa Jonas

• Vem kan ligga bakom de konstiga paketen, och vem av oss är de riktat till?

• Ja, och varför ska vi ta oss till en punkt mitt ute i ingenstans? Inget hus inom synhåll och ingen riktig väg syntes ju på kartan.

• Vägen är antagligen för liten att synas på kartan. Men hur långt bort härifrån är det?

• Nånstans mellan 5 och 6 mil

Alla hade fler frågor, som ingen kunde besvara. Vi diskuterade om vi skulle åka på koordinaterna nästa helg för att kolla hur det såg ut, Men Göran skulle på födelsedagsfest för en kusin, Jens hade matteprov på måndagen och jag behövde tvätta och förbereda ett projektarbete till veckan därpå.

Vi gav upp, spelade några vändor till innan det blev kvällste med varma mackor

fortsättning följer

• Redigerat 2023-11-04, 15:25 av Torparmor
Torparmor
2023-11-24, 20:29

Skrivutmaning v1 del 12

Nu har det gått några arbetssamma veckor med skrivningar, projektarbeten, presentationer för grabbarna och besök hos nya kunder för min egen del.

Vi träffas åtminstone en kväll i veckan hos oss, äter, pratar spelar spel och funderar över vårt mystiska paket.

Men nu är det bara en dryg vecka kvar till första advent och spänningen stiger

fortsättning följer

Annons:
Torparmor
2023-12-03, 00:42

Skrivutmaning v1 del 13

Äntligen är det dags att förhoppningsvis träffa den mystiske brevskrivaren.

Jonas sköter kartkollen

Plötsligt ligger en liten sliten gård framför oss. Den består av ett litet rött hus, ett större uthus i vinkel och två mindre byggnader. Framför huset är en liten rundel med ett stort äppelträd och en flaggstång. Bakom huset skymtar en åker och sen skog igen.

Vi stannar framför vagnslidret och kliver ur bilen. Ut på trappen (trappan) kliver en lång smal figur i praktiska arbetskläder, som presenterar sig som Athena

Vi presenterar oss och undrar om vi kommit rätt

• Javisst, det stämmer. Sätt på er bättre skor, det är en bit att gå. Vi travar efter Athena in i skogen en liten bit bort från själva gården. Här i en glänta ligger ett mindre hus med en inhägnad gård runt omkring. Göran som är längst får böja huvudet när vi kliver in genom dörren. Vi hör grymtningar från flera grisar som nyfiket kommer fram och vill hälsa.

Vi tittar på vår värd som skrattande säger

• Jag förstår att ni har många frågor som vad, när, hur, varför. Men vi tar frågorna inne vid köksbordet senare.

• En av grisarna är er. Ni får själva välja vilken. Ta tid på er att välja. De är nyfikna, bits inte men vill gärna bli kliade bakom öronen.

Vi tittar storögt på varandra och fattar ingenting, är det ett skämt eller….

fortsättning följer – för ni vill väl oxå veta varför

• Redigerat 2023-12-03, 00:44 av Torparmor
Upp till toppen
Annons: