Skrivlust iFokus

Skrivlust

Läst 169 ggr
Rådjurstoken
0

Skriva en bok - hur gör man?

Jag funderar starkt på att skriva en bok, och har redan börjat skriva lite. En naturbok med mycket bilder, men även en del text förstås. Problemet är att jag inte har en aning om hur det fungerar i praktiken. Finns det något dataprogram med färdiga mallar, där man kan lägga in allt på rätt ställe? Bilder, texter, rubriker, bildtexter, innehållsförteckning osv? Bilder och inspiration saknas inte, men ska det bli en bok vill jag ju se hur det hela ska se ut också. Det skulle vara bra om det fanns några konkreta tips om var jag kunde börja - inte bara typ "det finns hur mycket som helst" som jag bara blir förvirrad av. (Även om det kanske är så.)

Nästa problem är förstås hur jag ska ge ut boken. Kan jag göra det själv på något sätt, eller måste jag hitta ett bokförlag som är intresserat? Hur fungerar det i så fall? Jag räknar inte med att tjäna storkovan på min bok, men det skulle förstås vara bra om det gick att trycka den till någorlunda rimligt pris.

Olle

Syntium
0

Det finns ju olika tjänster för att trycka böcker, är det bara för eget bruk så att säga? Eller tänker du ge ut och sälja? Vet att det finns tjänster som Solentro men om du ska ge ut för allmänheten att köpa så är det väl den 'vanliga' vägen; få kontrakt med ett Förlag eller Egenutgivning.

Vad gäller mjukvara har jag inget tips, brukar inte hålla på med både text och bild. Kanske @Undertaker vet något?

"I'm too old for this shit."

Rådjurstoken
1

Det är en "riktig" bok att ge ut och sälja jag planerar. Efter att ha skrivit på ett par andra sajter börjar jag få lite att gå efter, även om jag är långt ifrån säker på var det hela kommer att sluta.

Olle

[Undertaker]
2

InDesign lämpar sig för att kunna få till en layout. Du hittar även förlagor för bok-layouts online och delvis även hos tryckerier. Råder dig att först skriva texterna och sedan pussla ihop/anpassa det hela.

Nu känner jag bara till en schweizisk firma som erbjuder tjänsten och har egna förlagor men det finns säkerligen svenska som är billigare. Om du självpublicerar behöver ingen godkänna och ”köpa” din produkt (kort sagt: de bryr sig inte då du betalar dem och boken inte behöver säljas) men det är allt oftast inte särskilt billigt, framförallt om man köper lite olika tjänster så som korrekturläsning.

https://www.buchmodul.ch/overview.htm?1=1

Wir drucken und Binden Ihr Buch - sorgfältig, schnell und preiswert. Ob Kleinauflagen Diplomarbeit oder Ihren Traum vom eigenen Buch als Autor.
Carmarino
0

#3: InDesign är bra, men dyrt. Jag gick över till att använda Scribus istället. Det är gratis och fungerar väldigt bra.

https://www.scribus.net/

Lärde mig genom dessa tutorials på Youtube:

https://youtube.com/playlist?list=PLqazFFzUAPc6U1RcNRBMeCK6Hg3g_S6aN

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2023-01-01 09:21 av Carmarino
[Undertaker]
0

#4: InDesign ingick i ett avtal jag har. Tänkte inte på det.

Carmarino
0

#5: Det är ett jättebra program. Använde också det till att börja med, men eftersom jag fick betala abonnemanget själv blev det för dyrt i längden. Därför fick jag leta upp ett alternativ.

Annars hade jag gärna fortsatt med InDesign för det är roligt att jobba med. Fast jag är rätt förtjust i Scribus också. När jag väl lärt mig det så tyckte jag det var lika roligt att jobba med som InDesign.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Rådjurstoken
0

Tack för era tips. Vi får se vad det blir när jag kommer så långt.

Olle

Niklas
0

Scrivener är väldigt populärt bland dem som använder det. Jag vet dock inte hur väl det passar just bildintensiva böcker.

» Scrivener | Literature & Latte

Jag som använder iPad skulle nog i första hand använda Affinity Publisher som också finns för Mac. Det säljs just nu med kraftig rabatt eftersom det är nylanserat.

» Affinity Publisher – award-winning page layout software

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Optimised for the latest tech on Windows, Mac and iPad, Affinity Publisher has everything you need to create spectacular layouts ready for publication.
  • Redigerat 2023-01-05 13:34 av Niklas