Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etiketterbiografi-skriva-om-sitt-livallmäntdiskussion
Läst 123 ggr
Syntium
1

Diskussion: Skriver du dagbok?

Som rubriken lyder: Skriver du dagbok?

Jag har gjort det i omgångar. Många anteckningsböcker blev det (tror runt 40 senaste omgången) och till slut kände jag att det var mest jobbigt. Jag skrev samma saker om och om igen och jag har inte läst dom sen jag skrev men jag tror de är skittråkiga att läsa till och med för mig själv.
Nu har jag ett "system" som jag verkligen gillar (kan ge detaljer om någon är intresserad).

Jag har genom åren också samlat på mig en del dagboksprompts; alltså frågor man kan fundera över och skriva svaren i sin dagbok. Skulle kunna dela dessa också om ni vill. Antingen en i taget eller flera på en gång.
Exempel på prompts:

Beskriv din bästa barndomsvän och er relation
Hur mår jag egentligen idag?
Vilka tre saker skulle du vilja ändra med ditt liv idag? Varför?

Det är inte riktigt kreativt skrivande på det sättet. Dagboksskrivande tycker jag ska vara helt kravlöst och det finns inget "rätt sätt" att göra det på.

"I'm too old for this shit."

Carmarino
3

Har skrivit dagbok sedan 1971. För det mesta är anteckningarna nog rätt tråkiga - åtminstone de senaste åren - men det är roligt att gå tillbaka och läsa vad jag har gjort. Blir förvånad över hur mycket det är jag har glömt. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Tarotstollan
4

Jag har skrivit dagbok sen jag var 10 år, hoppade något år men sen har jag skrivit hela tiden och gör så fortfarande varje dag. Har väl runt 50-60 böcker numera.
Det händer inte så mycket att skriva om men jag vill ändå ha några rader varje dag nedskrivna, ibland står det bara när jag gått upp och vad för väder det varit.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
4

#2: Ungefär som i mina dagböcker. Vissa dagar skriver jag mycket, andra dagar bara ett par rader.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Torparmor
4

Jag har också skrivit väldigt ojämnt och vissa perioder inte alls. De sista 15 åren mest som små anteckningar i min kalender om vad vi gjort och vad vi ätit till kvällsmat.

En gång hade jag ett jobb där allt skulle dokumenteras varje dag - med egna ord för att finnas som "bevis" när en kund ville bråka i efterhand. Under den perioden blev det ingen ork till egen dagbok.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Syntium
2

Ni som skriver dagbok, vad skriver ni helst i? Kör ni samma typ av anteckningsbok eller varierar det?

Förr brukade jag ha olika böcker. Vissa gillade jag mer än andra, några ville jag bara skulle ta slut så fort som möjligt.
Med det nuvarande systemet kör jag samma; en blank skissbok. Gillar det också, att det är enhetligt.

Carmarino
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

#5: I början skrev jag i "Evas kalender". Sedan fick jag "dummies" (provexemplar av böcker, men med blanka blad) av min mor - som jobbade på ett bokförlag. Dem skrev jag i så länge de varade. Sedan har jag haft några andra varianter också, men de senaste åren har det varit linjerade anteckningsböcker med ringpärm.

Tarotstollan
2

Olika anteckningsböcker med linjer. Förr om åren köpte jag alltid en med svarta falska läder pärmar och den var ganska tjock, den verkar tyvärr inte tillverkas längre.
Jag vill ha inbundna böcker inte perforerade blad eller böcker med ringpärm, det är så lätt att bladen lossnar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Torparmor
1

Jag har gamla anteckningsböcker de flesta med svarta pärmar. Böckerna har använts till olika anteckningar under många år men det finns många sidor kvar.

Idag skriver jag mest korta anteckningar om temperatur, viktigt i odlingarna, vad vi ätit till kvällen och om vi rest nåt särskilt.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Moon AppleGrey]
1

Har svårt att skriva dagböcker, speciellt för en "Daily entry", så när jag skrivit har jag gjort det på vanligt brevpapper och som jag stoppar i kuvert med datum och sedan förseglar med vax och sigill.

Syntium
1

#9 Det gjorde jag också ett tag. Inte så seriöst med brevpapper och sigill men jag klistrade igen kuvert. Tanken var att läsa dom exakt 10 år efter men det höll ju inte. Sen bestämde jag mig för att jag var mer lat än paranoid och började skriva i anteckningsböcker istället 😄

[Moon AppleGrey]
1

#10: haha, nä, men eftersom att jag nästan aldrig skickar brev med snigelposten längre, så vore det synd att låta vaxet etc bara samla damm. 😛
Roligt att det inte bara var jag som skrev på sådant sätt. 😊

Ah. Har faktiskt beställt två stycken böcker nu, så får se om jag skriver i dem eller om jag fortsätter köra på brevpapper.