Diskussion: Varför skriver du?
Varför skriver du?
När upptäckte du att det var kul att skriva?
Skulle du skriva om du visste att ingen någonsin skulle läsa det du skrev?
Personligen är det för att jag har ganska livlig fantasi och ser långa filmer i huvudet, olika världar och karaktärer. Har alltid gillat ord, ders betydelser, namn och hur man kan foga ihop allt. Jag hade gärna gjort lite allt möjligt för att få ut alla bilder och historier, skriva manus till spelfilm/regissera den, skriva böcker, måla tavlor och så vidare. "The medium is the message" tycker jag lite.
Att skriva är ett sätt att dela med mig av allt häftigt jag ser i huvudet. Jag tycker det här är coolt, chansen finns andra också tycker det är coolt.Jag hamnade som så många andra i "bokslukaråldern", läste bland mycket annat Mitt livs novell, Frida story och sånt och tänkte "det där kan jag också göra". Nu daterar jag mig själv säkert men i samma veva gick serien Beverly hills 90210 på tv. Kelly och Dylan hade fått ihop det bakom Brendas rygg och det var Drama med stort D. Så det första jag skrev (förutom nån grej i andra klass som var väldigt inspirerad av en Kalle Anka-tidning) handlade om en tjej som misstänkte att hennes kille var otrogen. Hon hade en hund som hette Bruno minns jag. Den blev aldrig färdig.
Har sparat det mesta jag skrivit genom åren, det är jobbigt att läsa bitvis, jag hoppas jag har utvecklats lite i alla fall. 😂
Det kunde blivit mer men jag drogs länge med prestationsångest och "det måste bli perfekt direkt annars är det ingen idé". Nu upskattar jag tanken att arbeta med en text eller grej och det gör inget om det inte blir bra på första försöket. Det är ju nästan omöjligt. Det finns ett värde i att Redigera och putsa texten så den blir så bra som den kan, tänker jag nu.Den är svår. Jag vet inte. Jag tror nog inte det. Jag skulle nog i alla fall inte bry mig om att lägga ner någon större mängd energi i det.
"I'm too old for this shit."
Det var längesedan jag skrev något nu, det blir bara lite i dagboken varje dag och så här inne på iFokus.
Hade jag bara orkat så hade jag kunnat skriva flera romaner…
Visserligen inte några vidare men ändå skrivna!😉😁
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Måste lägga till lite. En grej som jag tycker är så häftigt med skrivande och böcker och filmer är att det (för mig i alla fall) ofta börjar med en fråga. Typ "Hur vore det om…?" Till exempel en av mina fan fics "Hur vore det om jag stoppade in en övernaturlig person i den här väldigt jordnära tv-serien totalt utan såna inslag?"
"Hur vore det om astrologi var en helt vedertagen vetenskap?"
Eller man läser/ser en film och "tänk om det där hade hänt istället, hur hade det blivit då?" och så spinner man fram en helt egen historia.
En populär grej att göra är ju: Hur vore det om Hitler hade vunnit andra världskriget?
Det tycker jag är kul. Att man har sån frihet att skapa världar och karaktärer precis som man vill ha dom.
"I'm too old for this shit."
Ja, att jobba med fantasin är ju alltid kul, allt möjligt kan ju ske. Även sådant som inte händer i verkligheten.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
För att jag inte kan låta bli.
Sent. Jag hade fyllt 20 men inte 30.
Absolut. Det gör jag. Eller jag skriver ju för mig själv och läser det själv, så ”ingen någonsin” stämmer inte. Det är ett sätt att fokusera mina tankar.
- Skriver gör man för att det inte går att låta bli.
- Tidigt. 12 eller 13 år, tror jag.
- Nja … Vissa saker blir aldrig lästa, men det mesta har väl blivit det. Just nu är det mest bloggande på https://hagbo.se
- Det dyker upp så mycket i huvudet som vill ut - och det är bra att kunna läsa efteråt
- Med uppsatserna i 10-års åldern
- Ja faktiskt de mesta blir bara lästa av mig - om det inte är riktat till någon som tex hyllningsdikter
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
- Redigerat 2022-10-13 22:25 av Torparmor
- Älskar att uttrycka mig i text!
- Kan ha varit i skolan mellan 10-13-årsåldern.
- Absolut! Det är skönt att bara "skriva av sig" med penna och papper, sen riva det man skrivit och slänga