Karaktärer
Jag har börjat med ett nytt sätt att "hitta på" karaktärer till mina noveller/berättelser. Tänkte prova det och hitills är det ganska skoj :P
Hur gör ni när ni kommer på karaktärer? När ni läser böcker, reagerar ni mycket på hur karaktärerna är uppbyggda, deras personlighet eller är det bara något i "förbifarten" som ni kikar lite på?
Jag fick en bok i julklapp som innehåller lite om karaktärer:
"Man talar ibland om karaktärer och handling som att de vore två helt seperata aspekter av skrivandet. Men karaktärer och handlning är tätt sammanflätade. Komihåg att handlingen bör växa fram ur karaktärerna, inte tvärtom"
De fick mig att börja fokusera lite mer på mina karaktärer istället för handlingen. Det finns egentligen ett helt kapitel om hur man kan skapa karaktärer, men kan ju inte skriva allt ;P
Gjorde tidigare idag ett försök att skriva lite om mina karaktärer innan jag börjar och det funkade ganska bra. Skulle gärna vilja ha lite åsikter om vad ni tycker om de två huvudpersonerna:
Stephanie
Selektivt stum & har ett fotografiskt minne. Hennes personlighet är en blandning av blyghet och en enorm nyfikenhet. Hon uttrycker sina känslor igenom att rita och skriva, något som hon gör konstant
Trinty
Spenderar tiden åt att hänga med sina kompisar istället för skolan. Dagligen bråkar hon med sin mamma Victoria och gör allt för att trotsa. Hon har en fantastisk sångröst som hon hoppas kunna komma långt med. Sjunger och spelar gitarr i ett band som heter "Heavens Death". De har haft ett stort gig hitills men det kommer säkerligen fler i framtiden.
Dessa två är alltså systrar och jag försöker få dem att avspegla varandras motsatser.. Vad tycker ni ?

Bra! :-)
Jag brukar själv göra så ibland, och det är ett lätt sätt att "arbeta" med tycker jag… (snurrigt svar kanske, jag är trött.)

Jag brukar också göra så ibland, t ex till ett stort skolarbete (deckare) vi hade på skolan. Jag la in allt möjligt när jag tänkte ut karaktärerna, allt ifrån intressen och älsklingsmusik till ögonfärg och utseende… Jag gjorde ett personregister med alla karaktärerna jag ville ha med och la till eftersom om jag kom på en ny. ;)