Skrivlust iFokus

Skrivlust

Läst 330 ggr
ewae99@live.se
0

Finansiering

Hej! =D
Jag skulle vilja ha råd och tips om hur man ev kan gå tillväga för att kunna finansiera en spökskrivare i förväg, alltså innan boken är skriven. Tyvärr ha jag ingen ekonomisk möjligt till det själv i dagsläget. Kan man söka stipendium? Hur vanligt är det att få förhandskontrakt hos ett bokförlag och hur går man tillväga? Finna andra möjligheter?
Vore mycket tacksam för hjälp!!!
Vänligen
/Ewa

Syntium
0

Jag vet inte om det finns stipendier för spökskrivare men jag har förstått att det är väldigt dyrt. Det kan variera säkert men en 50000 kan det nog gå på.
Vad gäller Förlag är det väldigt väldigt ovanligt att få kontrakt innan boken är skriven. Det är inte omöjligt men lägg inte nån förhoppning på det.

"I'm too old for this shit."

ewae99@live.se
0

#1: Tack för ditt svar!
Har nog också tänkt att det är en svår väg att gå.

Herveaux
0

Jag tänker som #1 här. Jag tror att om man inte redan är etablerad författare är det nog väldigt svårt att få förhandskontrakt hos ett Förlag. Även när man har ett manus att skicka in är det svårflörtat att fånga förlagets intresse.

Vad är det för typ av bok du har i tanken? Är det facklitteratur eller fiktion? Beroende på typ av bok kan spökskrivare kosta alltifrån 60.000 till
250.000kr och uppåt.

Ett alternativ är att du skriver boken själv och sparar ihop egna pengar till skrivkurser om du inte tycker du har talang för skrivande själv ännu.

// Harley