Sagor i egen bok
Hej! Var väldigt länge sedan jag var här inne, men nu sitter jag på en fråga som jag skulle behöva svar på, google hjälpte mig inte men tänkte att någon av er kanske vet.
Jag skriver på en bok där jag vill att en av karaktärerna ska berätta några sagor. Det är sagor som jag har hittat på nätet, inte skrivit själv alltså. Men får jag använda mig av dem? Alternativt om jag skriver om dem? Tänker på rättigheter osv.
Tack på förhand :)
#0: Jag hade skrivit egna sagor. Att få rättigheter till andras material kan både bli dyrt och tidskrävande.
// Harley
#1: Tack för svar, misstänkte att det var så. Men själva grundidén till sagan måste man kunna använda och sedan skriva om sagan helt?
#2: Jo, det kan man, bara det är så stor skillnad på verken att inte författaren, eller den som numera äger rättigheterna, kan påstå att du har inskränkt på dennes intellectual property (tror det heter immaterialrätt på svenska?). Speciellt Disney (som äger mer än man tror 😮) är brutalt hårda när det kommer till att vakta sina uppköpta rättigheter.
Ber om ursäkt att jag är en sån dysterkorp här, det låter som ett väldigt roligt projekt du håller på med! 😀
// Harley
#3: haha dysterkorp, bara bra så man inte faller i fällan ;)
Ja, men jag är väldigt taggad på den här boken, det är dels idéer från en fantasi jag hade som liten (att det skulle finnas väsen i skogen där vi har sommarstuga) som jag spär på lite nu. Har hittat en massa keltiska sagor som skulle passa bra i boken. Hm, får se hur jag gör.
Sen beror det väl lite på också, är det en nyskriven saga eller är den så gammal att upphovsrätten inte kan kopplas till nån specifik så är det nog fritt fram. Gamla böcker finns ju på tex projectgutenberg.org men jag kan inte för mitt liv komma på vad det kallas varken på svenska eller engelska. Det är specifika ord för verk som är fria att använda i alla fall.
"I'm too old for this shit."
#5: Känns dumt att chansa, kommer nog att skriva om dem. tack :)
#5: Handlar inte det mer om att vem som helst får publicera dem?
Jag tänker att det är en sak att samla gamla sagor i en samlingsvolym och en annan att använda dem som en del i sin egen berättelse?
Upphovsrätt är intressant, men rena djungeln så jag lär mig gärna mer. 😵
// Harley
#7 så kan det vara förstås. Det beror kanske på i alla fall, om det är Hans och Greta förstår nog folk att inte ts skrev den först eller om det är nåt mindre känt.
Spontant tänker jag hur eller hur att kanske bättre att ta nån befintlig saga eller myt och tweaka så det passar just sin historia :)
#8: Ja de här sagorna har jag aldrig hört talas om och får känslan av att inte många andra har det heller. Så, ja, jag tar nog mer inspiration från dem och skriver om dem så de passar min story :)
Public domain!! Så, nu kan jag sova :)