Så skönt!! :)
Jaaa, det är så skööönt!! :D Jag som blivande student har äntligen hittat vad jag ska plugga till efter sommaren - journalist!!
Känner att allting stämmer till 100% och jag längtar efter att få börja läsa det.. :)
Någon som pluggar till journalist för tillfället? Hur tuff är utbildningen? :)

Emma här är journalist 

Grattis! Det är så härligt när man hittar sin plats i livet. Var ska du plugga det någonstans? Poppius eller?
Själv när jag hittade min gebit som blev copywriting kändes det rätt ända in i själen. Har inte ångrat en dag att jag pluggade det, även om det blev dyrt.
Har journalistiken i modersmjälken också, med en massa som sedan dag ett lärt mig journalistik. Hon trodde nog att jag skulle bli de, men kände att jag inte var rätt person att ställa frågor. Så det blev copywriting.
Misstänker att utbildningen är tuff, men på ett bra sätt. Mycket praktiska uppgifter och teori. Älskar de praktiska uppgifterna man får.
Så grattis till att du funnit vad du vill veta mer om. Här kommer du alltid få stöd.
Då passar jag på att lära dig de viktigaste orden man bör ha i bakhuvudet som journalist, anser jag. Who, what, when, where and how. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Coolt Vanessa 

Vad gjorde jag för coolt? Visserligen är det kul att vara cool, men då vill jag gärna förstå varför :-). /Vanessa

Jag menar bara att du är så kunnig.
Tänk om jag haft din utbildning.Jag har ju bara 9 årig grundskola bakom mig…
Tack för det!! :D
Hihi, nej, Södertörns högskola blir det, med inriktning på multimedia eller religion tror jag.. :P Eller kanske historia.. :P

Hoppas det blir med inriktning på multimedia, och sedan kanske historia. För det är bra att ha bred samhällskunskap som journalist. Ju mer man vet, desto bättre språngbräda får man i artiklarna. /Vanessa

Susanne, visserligen har jag utbildningar som är bra, men det är inte det viktigaste i livet. Det viktigaste är ha visioner, att nå dit man vill och sedan sikta ännu högre.
Jag har alltid älskar att skriva, så det kändes så rätt. Har pluggat mycket korta kurser också. Allt från kåserier till skriva sitt eget liv. Det är för att utmana mig själv och bredda mig själv. Dessa småkurser är guld värda för mig också, som de längre kurserna. /Vanessa
#0, Kul att du vill bli journalist, det är nog mycket möjligt världens roligaste jobb!

#6 Jag har läst journalistik på södertörns högskola :)
Men då var det med inriktning naturvetenskap
Satsa på historia, tycker jag. I varje fall om det är inom "samhällsområdet" du vill skriva. Historia ger mest bredd och djup.
#10 - Oooh, hur såg det ut då? Var det en krävande utbildning? :)
#9 - Tack!! :D
#11 - Just nu ligger det 1. multimedia 2. religion 3. historia.. :P Men jag vet inte, det kan ändras!! :)

Hmm… jag läste inte klart utbildning, kom på att jag verkligen inte ville bli journalist. Gillade inte att folk som sagt saker till oss ångrade sig när det väl blev tryckt och det blev ett väldans rabalder. Och inte heller att folk (lärarna) bara kritiserade det språk man använde och sa att det var alldeles för byråkratiskt och att man måste skriva enklare.
Då skriver jag heller själv på det sätt jag vill än på det sätt alla andra vill :)
Jag läste i ett år, ett halvår naturvetenskap (inte det minsta inriktat på journalistik utan bara naturvetenskap i allmänhet) och ett halvår journalistik. Det sista halvåret var väldigt givande och jag lärde mig massor.
Hela utbildningen var på 3 år, hälften journalistik hälften naturvetenskap.
Trivdes aldrig riktigt bra, det blev så uppdelat i klassen, de duktiga och vi andra :) Dessutom var det lite jobbigt att all praktik låg först sista terminen. Då fick man inte känna på arbetet på riktigt förrän man redan lagt ner nästan tre år på det. Lite jobbigt om man inser då att man inte vill bli journalist..
Aaaaah, jag förstår, jo den där uppdelningen har jag varit med om hela livet.. Det är jobbigt trots att jag - absolut inte för att skryta - i stort sett alltid har varit den bästa i klassen..
Jo, jag hoppas att det är rätt för mig.. :P Min brorsas ex. pluggade till journalistik och hon sa att det var underbart, men hon brann verkligen för det där, så alla tycker nog olika, så är det med allt.. :D
Vad gör du nu för tiden då? :)

Nu pluggar jag till lärare. Så efter ett år på journalistutbildning väljer jag att plugga ytterligare fem år till lärare ^^
Men då får jag iaf jobba med svenska och ungdomar! Precis vad jag velat hela tiden egentligen, men inte kommit på tidigare bara :)

Så länge man hittar "hem" i livet så är alla vägar bra tycker jag. /Vanessa