Sorg, glädje?
Hejsan, sitter här och läser alla era fina dikte. En del har nog verklighetsbakgrund även om det inte behöver vara verklighetstroget så att säga. Men alla är så nedstämda, allvarliga och öppnar dörrarna till våld och annat.
Vet att det låter som en korkad fråga, men de otroligt få gångerna jag skriver något som påminner om Dikter så är de askfat av deppiga känslor. Inte en dos glädje ens.
Kan man skriva Dikter som består av andra känslor? Eller är det så mycket svårare? Lättare att tömma ur sig jobbiga känslor än vanliga eller lyckliga sådana? /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Jag skrev som mest när jag mådde sämst, nu blir det inte lika ofta, men det finns gånger när jag är ledsen/har ångest som jag skriver igen. Men, jag har även de senaste åren kunnat skriva om riktigt lycklig kärlek och det måste väl räknas som andra känslor? :)
Men för mig är det lättare att skriva när jag mår dåligt.

Just när det gäller poesi så misstänker jag att sorg är lättare att ösa ur sig, än glädje och lycka. Lycklig kärlek är verkligen känslor :-). /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Ja, det är ett sätt att hela sig själv att skriva om sorg. Det är nog därför man gör det.
Det är inte själva smärtan i sig jag vill dela med mig av, utan snarare få ut…och kanske få fram att det går att komma förbi och hitta ut ur den.
Men en bra tanke som du tog upp, för man vill ju inte sprida dåliga energier eller lämna kvar dem.
Men var det fler en jag som väntat på "skrivlust" för att få skriva av sig?
Nu fick jag dock ett nytt sätt att se det på och det är nyttigt. För de ord man lämnar efter sig finns kvar hos någon….
Så det var bra att det togs upp…
Jag tycker att jag skriver bättre när jag mår bra. Då kan jag reflektera över texten, det gör jag inte på samma sätt när jag mår dåligt. Då vill jag bara ha ur mig alla känslor, som ni skriver här ovanför. Och då blir det ofta platt och banalt.

Jag tror att det är lättare att visa känslor i en text när du känner känslan väldigt stark.
Någonting mera än texten blir förmedlad.Det gäller inte bara sorg utan glädje också .