Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettot-utanför-ämnet
Läst 857 ggr
SallyB
0

En sonett!

• Hur mycket kan ens intellekt prestera?
    Man undrar vad ens hjärna kan förmå
    Nu gnuggar man förtvivlat sina grå
    Det känns som om man skulle explodera

Man vet att detta inte får fallera
    Det mål man har i sikte ska man nå
    Då nyper någon plötsligt i ens tå
    Ens kropp, ens minne ­ allt tycks haverera

Kan någon enda människa förklara!
    Man anar ett slags tillvarons komik
    Det är ens öde, att man dömts att vara

Man får en filt. Man tuggar på en flik
    Man hävdar att man luffat i Sahara
    Man diskuterar Nietzsches estetik  

Naturligtvis har jag haft hjälp… ;) i mitt sonettskrivande.

SusanneStromstedt
0

En bra sonett med innehåll!

Manni
0

Det här var ju praktiskt när man inte riktigt har tid att skriva själv. Och roligt! Här är min sonett:

Att födas. Man kan inte protestera                                               Där är ett jobb dit man förväntas gå                                          Man lyder snällt, men undrar varför då?                                         På fredag är man tillsagd att tentera

Vem är det där som vill fotografera?                                          Hallå där, värld! Nu kommer jag, pass på!                                     Nu ska här skaffas barn! Man skaffar två                                       Att köpa villa får man diskutera

Jaha. Minsann. Då var vi alltså klara?                                          Och det är dags för lunch. Man får rökt sik                                    Det är ens öde, att man dömts att vara   

Man slipper fisk när man är stor och rik                                      Som vuxen kan man äta godis bara                                           Men man är inte rar, man har kolik