Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 722 ggr
Crispig
0

Newbie on the run...

Hej! Jag heter Kim och är som dom flesta här pennbiten. Jag e ny här men väldigt nyfiken :D

Det första jag skulle vilja prata om är hur man tar sig vidare i historien när man väl har börjat.

Jag ligger ofta och tänker på min historia på kvällarna och kan ibland vakna mitt i natten av en hejdundrande ide som verkligen  ger mig lust att skriva men eftersom att jag måste få min sömn så får det vänta. Jag skriver ner iden och lägger mig igen.  När jag sedan kommer hem från skolan dagen efter så lägger jag mig i sängen med min uråldriga laptopp och väntar. lyssnar på musik och slappnar av. Om jag har tur kommer det till mig oc skrivandet känns så bra att man nästan blir tårögd där man sitter och läser det sedan. Men oftast inte… Jag försöker med många olika knep. Som här om dagen då jag gick så långt att jag gick ut och satte mig i skogen med täckbyxor och allt. Och bara satt där i flera timma helt ensam (ända tills att det var nästan becksvart ute och jag undrade ifall jag någonsin skulle hitta hem).

Jag försöker skriva så att jag inte tvingar fram något.  Allt ska bli som det faktiskt var helt naturligt att flickan släppte ut håret eller att en ödla for över stigen. Men de e sååå svårt när allt man vill är att få veta hur det slutar!

Men så kom jag på något igår! Jag ska skriva om dom som egentligen inte är "huvudrollen" i boken. Jag skriver om den onda drottningens uppväxt och framtidsönskan och den stilige riddarens förfluta för att lära känna dom! Även om man inte använder allt man skrivit ner om dom så känns dom så mycket verkligare i boken och dom byts inte ut lika ofta. När man känner prinsen och ungifär hur han skulle reagera så kanske det blir lättare och ta reda på om han är den om attakerar draken och räddar prinsessan eller om han igentligen är ynkryggen som flyr all väldens väg vid första åsynen av dom vassa tänderna.

Så till frågan. Är det fler som tänker såhär? och hur har det fungerat för er? blir allt ett enda rufsigt nystan på sluten eller går det att på det här sättet få ihop en väv?

(hu vilken egocenterad text :P)

SusanneStromstedt
0

Hej Kim!

Eftersom jag än så länge bara skriver om IRL har jag inga problem med sånt…

Kan du blanda saga med verklighet?

Vad händer om du skriver en påhittad dagbok , om nån du ser ute eller träffar som hastigast ?

/Susanne