Bokrean 2018
Startdatum för bokrean 2018 har fastställts till tisdag 27 februari.
http://svenskabokhandlareforeningen.se/datum-for-bokrean-2018/
Det är inte utan efter att man längtar, trots att bokrean har blivit sämre de senaste åren. Många fysiska bokhandlar har lagt ner eller tar i huvudsak förbeställningar till rean och det är inte samma sak att gå på bokrea i en mataffär. De stora internetbokhandlarna kör kampanjer året om.
Brukar ni handla på bokrean?
Handlade alltid förr, men det har inte blivit de senaste åren. Det är liksom inte detsamma längre, jag saknar att sitta och bläddra i papperskatalogerna, kryssa för, jämföra, stryka och lägga till. Man får helt enkelt inte samma överblick på nätet …
Och det är inte så mycket som lockar numera heller, faktiskt.
Instämmer med #1! Sen gillade jag även att kolla Lexikon och faktaböcker, kunde köpa även om det inte var något av mina huvudintressen. Nu googlar jag istället men man saknar onekligen det där med att sitta och bläddra i en fysisk bok. Det blir som sagt inte samma sak heller med tanke på att Adlibris & Co har driver året runt :-(. (Tänk att man kan uppleva lågpriser och kampanjer som något negativt! ;-P )
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Förr var det en av årets höjdpunkter. Spännande, med manga billiga böcker att chansa på. Kawabata, minns jag, hittade jag på någon bokrea på 70-talet, utan att känna till.
Förra året glömde jag nog bort alltihop. Så spännande är det nu. Jo, det hander väl att jag kollar igenom bokhögarna på Coop, mycket förstrött. Egentligen förväntar jag mig inte att hitta något där.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jag brukar göra en del fynd på bokrean. Särskilt 2015 och 2016 var bra bokrea-år för mig. I matbutikerna hittar jag i princip aldrig något men bokhandeln i stan brukar alltid ha något som intresserar. Jag går också alltid en runda på stans olika secondhand-butiker och antikvariat. Sedan blir det ju såklart att hålla koll online också 😎
Äntligen! 😎🙂
Fast det inte är "som förr" så är det ändå en höjdpunkt med bokrean. Brukar handla alldeles för mycket. 🤫🤑😃
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Hade precis glömt av bokrean. Tur att du påminde mig!👍
Nej, rean är verkligen inte vad den var förr om åren. Då kunde jag sitta och bläddra i katalogerna i timtal och bara frossa. Tänk att kunna köpa 10 böcker för ca 20 Kr styck!
Numera har ju knappt trycksvärtan torkat i böckerna innan de reas ut.
99, 9 % av de böcker jag vill ha, har jag redan köpt för fullt pris!😕
Om det är något jag hittar, så kan det vara någon roman jag tvekat om att köpa innan eller något Lexikon som kanske kan vara bra att ha.
Fast ändå hoppas jag alltid på att jag skall hitta något riktigt fynd, en bok som blivit över i någon dammig hörna nere i källaren!😉
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag gillar bokrean, kanske mer som fenomen numera. Köper jag skönlitterärt är det nästan bara någon klassiker, eller om det blir typ halva priset på rean i slutet. Skönlitteratur känns som att man får tag på året runt till rimligt pris, eller så lånar jag på bibliotek (även e-böcker).
Däremot tycker jag att man kan fynda fackböcker på rean, jag tittar särskilt gärna på matböcker.