Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettpoesi-och-dikter
Läst 1159 ggr
Duvethon
3

Dikt

Hej och god kväll på er :)
Jag vill dela med mig av en dikt som jag har valt att kalla Båten och ankaret.

Depression kan liknas vid ett ankare där båten motsvarar livet och dess möjligheter. Likt ankaret är depressionen tung och håller fast båten på en och samma plats, oavsett hur hårt du väljer att ro kommer båten att gunga längs vågorna vid havets yta. Vid något tillfälle kan ankaret komma att flytta på sig och det är mycket möjligt att en god vän i samma stund uppenbarar sig, tar din hand, och hjälper dig att ro båten.

Tack

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

parsley
2

Ska man vara lite petig och formell så är det egentligen inte en dikt du skrivit, utan snarare en liknelse i löpande text.  En dikt brukar ha kortare rader och man använder inte alltid skiljetecken i form och punkt och kommatecken utan gör kanske en radbrytning istället. 🙂

Din liknelse är tydlig och konkret och gör det möjligt för en person som inte är deprimerad att förstå den deprimerades situation och det är positivt. Vill du göra din text mer diktlik prova att bryta upp den och dela upp texten på fler rader och testa gärna att läsa den högt för att känna att texten flyter.

Duvethon
1

#1 Tack för bra och konkreta tips, väldigt uppskattat!

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[Reträtt]
1

Mycket fint skrivet, tycker jag! 🌺 Känner igen det - jag är nämligen deprimerad för andra gången i mitt liv just nu.