Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettspråkdiskussioner
Läst 1725 ggr
emsems
0

fråga om regler

får man skriva ", och" i en text?

Ex. "Hon älskade honom, och kunde inte vara lyckligare"

Jag har läst mig att man inte får det, men läste nyss en bok som heter På chesil Beach av Ian McGredor, och det står så heeela tiden. Blir otorligt störd. är det jag som missuppfattat eller översättaren?

Engla
0

Vissa säger att man får skriva så, andra inte. Vill också ha svar på den frågan!Skrattande

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

vanessa
0

Menar du "och"? Har inte hört att man inte får skriva så, det är något jag missat helt. Det är troligen mer en grundregel. Sedan är det upp till skribenten att göra sitt eget val. Om författaren du läste skrev "och" hela tiden, så gjorde han det med mening. Det finns alltid ett syfte när  skribenter bryter mot regler. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

[MandaR]
0

Jag vet inte riktigt. Jag tycker att det passar in i texten, men det känns fel på något sätt. :/

vanessa
0

För mig så är skrivandet som att vara konstnär. Om man bestämmer sig för färgen röd ska vara basen, med klickar av svart så ska det vara så.

Så om jag vill ha in en massa kommatecken och "och" så ska  ingen annan bry sg. Om det är mitt syfte att göra så. Däremot om man har slarvat är det en annan sak :-). Då ska språkfelen bort tycker jag. /Vanessa

Sehvrin
0

#2 Jag tror hon menar "[kommatecken] och". Detta är en sak jag funderat på lite också. Pratade om det med ett par kompisar så sent som för ett par timar sen, för jag har nämligen en tendens att skriva så. Jag har i och för sig problem med kommatecken överhuvudtaget, överanvänder dem gärna.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

vanessa
0

Då förstår jag :-). Fattade inget. Jag tycker i varje fall att man kan göra så, för ett kommatecken är en paus i meningen. Så då blir det "paus" och så fortsätter meningen. Utan kommatecknet så fortsätter meningen utan pausen.

Men det är rätt att de brukar säga att komma och ordet och inte går ihop. Då var det avklarat :-). Tack Johanna. /Vanessa

emsems
0

Så vad kom vi fram till, får man eller inte? Jag förstår ju givetvis att kommatecknet är en paus, men bör man inte välja ett annat ord än 'och' efter i så fall? Eller ta bort det?

Ex. "Hon älskade honom, kunde inte vara lyckligare"

vanessa
0

Om det inte är ett val att ha komma och "och" så tycker jag att man ska ta andra vägar. Som de du föreslog. Men ring språknämden :-). /Vanessa

Madde80
0

Om det är en bok översatt från engelska så kan det nog lätt bli så med en översättare som inte riktigt vågar stå på egna ben :). "She loved him, and couldn't be happier" funkar utmärkt i engelskan, och det är regel att man skall ha kommatecken före "and" i slutet av en uppräkning "This, this, and that."

Men jag har som du hört att man inte skall använda kommatecken framför "och" i svenska. Sen bryter jag den regeln när jag vill ändå, eftersom jag också är en kommateckenälskare (se ovan, tänkte inte ens på det ;) ).

[Inana]
0

Jag gör nog med så, tror jag. Känner man bara till reglerna är det bara att bryta dem :)

I slutändan handlar allt ändå om hur du vill att det ska läsas, eller?

vanessa
0

#10 Du har definitvt rätt. Det handlar om att vilja bli läst och hur. /Vanessa

emsems
0

Så då kan man ha överseende med det i ens texter? ibland känns det bättre att så slösa med komman, och (!!) att få skriva på ett visst sätt!Skrattande

vimes
0

#12: Du ser! Det fungerar ju alldeles utmärkt med ", och" i ditt inlägg ovanför. Som jag ser det ligger skillnaden i (d.v.s. när det är "rätt" att sätta komma framför "och") att satsen som följer och:et är direkt kopplad till fundamentet. Titta på din mening:

Ibland känns det bättre att så slösa med komman, och att få skriva på ett visst sätt!

Ibland känns det bättre = X, att slösa med komman = Y, att få skriva på ett visst sätt = Z

Eftersom kombinationen XZ fungerar går det ju utmärkt med kommatecknet, som en avskiljare från satsen Y. D.v.s. kommatecknet signalerar att det faktiskt handlar om olika satser. X->Y, X->Z, inte X->Y->Z

Är jag förstådd? =)

SusanneStromstedt
0

Ibland blir helhetsintrycket mycket mjukare när ett OCH finns med

vimes
0

#12: Klargörande: hade du inte satt ut ett "att" till "få skriva på ett visst sätt" hade kommat blivit malplacerat.

"ibland känns det bättre att så slösa med komman, och få skriva på ett visst sätt"

att.et gör att satsen står för sig själv och sålunda fungerar kommat som avskiljare och paus i läsandet.

Men egentligen handlar det väl mest om vilken rytm man vill att texten ska läsas i.

emsems
0

ja, man kan ju, egentligen, använda hur många som helst, om man tänker efter! hahaha

vimes
0

Gudars vad tjatig jag är: Svenska Skrivregler ger mig rätt. Kommatering används i huvudsak för att underlätta läsningen av texten, och det är helt okej att skriva ", och", inte minst när det sätts ut som avskiljare mellan två likvärdiga satser.