Presentationstips
Det finns alltid små regler som är bra att veta om när man ska vända sig de kunniga. Som när man vill skicka in ett bokmanus till exempel till ett Förlag eller liknande.
Detta är inte hugget i sten, men något att tänka på.
Så skriv ditt bokmanus med 12 p text samt 1,5 radavstånd. Sedan använda sig av 0,5 p indrag. Bara lite att tänka på.
Jag satt vid ett tillfälle och läste manus som kom in till ett TV-bolag. Det som såg proffsigt ut kom direkt längre fram i högen. Sedan när man började läsa det hela var man vänligare inställd.
De regler som jag skrivit här, gäller dock inte manus för TV och film, utan mer böcker som prosa, romaner med mera. Manus har andra regler. Livet ska inte vara lätt :-). /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Ja, så kan det ju bli ibland… Man gör som man gillar bäst själv men det kanske inte är så många som gillar sitt eget sätt..
Hörde ryktas om att Lena Furberg, som ritar till MinHäst hade genom en tävling vunnit ett pris,s om hon aldrig fick, och hon då skrev ett argt brev till dem med ritade arga hästar runt om.. och dom gillade hennes ritningar och gav henne jobb, så kan det också gå till =) (hörsägen, vet inte om det är sant)

#2 Det är att visa sin personlighet, och det är alltid bra. Det är som när man söker jobb som copywriter, där ska personligheten synas, inom vissa gränser. Går det för långt, så känner de att man inte kan vara seriös också.
Vill man visa sin vackra och charmiga sida kan man göra det genom kuvertet bland annat, där brukar jag lägga energi. Istället för de tråkiga vita standardkuverten. Sedan så kan man fånga någon med ett eventuellt omslag eller genom rubriker.
Sedan gäller det att visa sin seriösa sida, och då kan man följa standardregler. Kanske kontakta någon författare som är utgiven från det förlaget och fråga hur det ska se ut.
Minns hur det var när man sökte in till RMI Berghs, och ansökningarna som kom dit var så speciella. De som kom in, inklusive jag, visade vår personlighet men hade en tanke bakom det. Det är som jag ser det alltid viktigt med en tanke bakom saker och ting. /Vanessa
Kanske en dum fråga, men vad gör man om man är copywriter?

En copywriter arbetar med reklam. Så alla annonser, reklamfilmer, direktreklam, resebroschyrer med mera är skrivna av en copy. De arbetar tillsammans med AD och projekledare på reklam/webbyrå. En copywriter är insatt i saker som målgrupp, analyser, tillsammans med de ovan nämnda brainstormar fram idéer. Där fastnar man tillslut för en idé och tutar och kör på den. Det är lite av vad en copywriter gör.
För det finns så många olika delar av det hela. Allt från förpackningar till jag vet inte vad. När man tror at man gjort "allt" så dyker det upp något nytt :-). Ett utmanande och inspirerande yrke. /Vanessa
Oj, det verkar kul! :D

Ja, det är ett roligt jobb. Och svårt. Vore det lätt skulle jag nog tröttna :-). Men nu är jag långtidssjukskriven så jag håller bara på med det ideellt för katthem och så.
När jag var yngre så visste jag att det är skrivande som jag ville hålla på med. Satte mig ner, många gånger och funderade. Bestämde mig för att inte bli författare och sitta och pimpla rödvin och inte ha en inkomst. För blir man inte lanserad så är risken stor för det.
Pratade en massa med min mamma som var journalist och copywriter. Hon tyckte att jag skulle bli journalist, och visst det är intressant. Men kände att jag var så blyg (då) att gå och ställa frågor skulle inte fungera. Då bestämde jag mig för att jag skulle bli copywriter, där jag får skriva, men inte behöva sitta i min ensamhet urfattig och pimpla rödvin.
Sökte till skolan, som då var den enda för denna utbildning. Endast 20 st kommer in varje år. Så kom jag in. Efter det läste jag sckriptwriting. När jag var färdig började jag jobba som copywriter. /Vanessa
Det verkar ju jättekul!
*börjar tänka på vad jag vill jobba med*
Jag vill jobba med något man får använda sin kreativitet.
Annars ligger den ju bara där och skräpar + att jag inte är
så bra på andra saker. :P

Det var mitt mål, bara tanken att inte låta kreativiteten blomstra, fanns inte på mitt schema i livet :-). Det skulle vara som att sitta i fängelse.
Det finns så många olika jobb som man inte ens vet existerar. Öppnar man ögonen och ser bakom allt, så finns det överallt. Det är bara att gå ut i vardagen, och inse att allt man ser är gjort av kreativitet. /Vanessa
Jag gör lite copyjobb i mitt jobb också, bland annat som inledning i reklambroshyrer och liknande. det är kul, men föredrar att skriva redaktionellt, då slipper man göra som företagen vill, utan man skriver vad man själv vill =)

Fast arbetet som copywriter innebär också att få företagen att göra som vi vill, inte som de vill. För de är bra på sitt företag, vi på vårt jobb. Så du anar inte hur många som ändrar sin inställning. Allt handlar om bra arbete med målgruppsanalys, företagsanalys och vad företaget vill få ut av kampanjen. /Vanessa
Absolut, men ofta har dom ändå äsikter om vissa grejer, men med stort tillägg på att jag gär redaktionella texter i mitt jobb som copy, inte några stora reklampådrag eller så..!
#0 När jag skrev min bok gjorde jag boken i A5-format. Jag använde text i 11 punkter och enkelt radavstånd.
Indraget (första raden i varje stycke) har jag lärt mig ska vara "kvadratiskt" dvs jag gjorde det till 11 punkter, eller 0,39 cm.
Den här typen av uppgifter hade jag ingen aning om när jag började men fick mycket tips i en bok jag fick tips om.
Boken heter "Gör en bok
" och är skriven av Göran Lindgren
.
Göran föreslår att man skriver i A4 och sen gör om till A5 när man gör pdf-filen. Jag valde att skriva direkt i A5. Tyckte jag fick bättre känsla för det färdiga resultatet då.

Bra tips jag får här!!

Som sagt indraget är viktigt :-). Något som jag har seriösa problem med för jag har alltid i mitt jobb gjort så här…
…när jag startar ett nytt stycke. Så det är inte lätt att få skribenter att sitta, förlåt, göra stycken.
Tack för tipset Anders. Ska titta in där. Och så väntar jag med att berätta hur man skriver film- och teatermanus, för de har andra regler än de som vi sniffar på här. Det är så huvudet snurrar på en. /Vanessa
#15 Vad menade du med 0,5 p indrag?
När det gäller radavstånd så testade jag med 1,5. Det blir luftigt - kanske mer lättläst? Men samtidigt ökar det sidantalet ordentligt - och därmed priset. Jag tror inte vanliga böcker man köper har 1,5…?

Det är när man skickar boken för korrning eller till bokförlag som man vill visa upp boken för. Alltså inte för tryck. Då är det en helt annan sak.
Så 1,5 i radavstånd är endast för korrning och skick till bokförlag. Inte annars. Då skickar man det man vill så att säga och kanske kommit överrens om. /Vanessa
#17 Aha!
Det har inte varit aktuellt för mig… ;-)