Korrektur
Vet inte hur du gör när du korrläser din eller andras texter. Men det finns tips här också, samt att det är bra att veta om ifall någon korrläser din text och du för tillbaka den med konstiga tecken på.
Så här finns hemsida för det: Korrekturtecken
Fler sidor finns, det är bara googla på det. Valde denna med standartecknena. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Charmigt att det var felstavning i själva "titel-rubrik-taggen" på den sidan: "korekturtecken.html" ;) för det var väl avsiktligt? ;)
Jag har jobbat som korrläsare, har funderat på om det finns marknad för att starta en service on-line för det. Nu när det finns rättstavningsprogram i alla datorer (som ingen använder)…
Hur mycket skulle du/ni betala för att få din text rättad? x kronor per timme, eller 1 krona per rättat fel? eller kronor per rad?

Jag vet inte hur betalningen skulle vara, men tanken är bra. Sedan så är frågan, hur du skulle korrekturläsa. Endast rättstavning eller även ge förslag för bättre flyt? /Vanessa
#2 Paypal funkar ju smidigt, och det finns flera andra lösningar med betalkorts- & internetbanks-kopplingar.
Man kanske kan sätta upp flera olika alternativ med olika tarriffer. Det får ju bli en kontraktsfråga hur man löser avtalen. Men kanske ett alt för ren feljakt/rättstavning. och ett annat för redigeringstips…? det kanske finns flera alt?
Vet inte just nu, flummar bara, brainstormar…
Och kanske varje kund får sätta ett maxpris eller en maxtid som det får ta för varje dokument?
Jag skötte det mesta av min korrekturläsning själv. Jag upptäckte att det inte fungerade att korrekturläsa på skärm utan gjorde utskrifter efter hand. Det är säkert bra att ha en standard, men jag hittade på en egen då jag markerade felen.
Sedan lämnade jag bort texten till ett par goda vänner också. Den ene visade sig vara fantastisk. Påpekade såväl stavfel, syftningsfel som faktafel. Gratis dessutom…

Otroligt mycket av korrekturläsningen gör jag själv, och som du säger Anders så måste man skriva ut det hela. För att korrläsa på skärmen är inte det bästa. Och man kan använda sig av en massa hjälp i word, men det är inte så att den föreslår att de kan bli bättre om man tar bort meningen eller kastar om orden. Vilket är tur. Lite arbete ska man ändå ha kvar.
Brukar också låta vänner korra, oavsett det är en mini mini text till något större. De är utvalda just för att de är bra på vad de gör och ger konstruktiv kritik. /Vanessa