Betrakta och skapa
När jag skulle utbilda mig till manusförfattare fick jag en väldigt rolig uppgift. Som passade mig perfekt. Den gick ut på att vi skulle åka tunnelbana eller buss. Iaktta de som satt där och lyssna på dem. Sedan utifrån det skriva ett kort manus om dem. Det var då jag insåg att jag alltid gjort så, tittat, lyssnat och samlat på mig känslor som många gånger inte var mina.
De jag valde ut var ett medelålderspar, där frun satt i en äkta päls och såg olycklig ut med en glimmande guldring på fingret. Mannen såg välstruken ut i fin kostym och rock. Hade en likadan, fast manlig version av ringen. Såg överlägsen ut, på ett obehagligt direktörssätt. Frun satt med en stor blombukett i handen.
Sedan kan du då tänka dig hur många sätt ett manus kan se ut, utifrån paret jag iakttog. För de sa inte många meningar till varandra, och det var mannen som styrde samtalet.
Har du provat att göra så? Om inte, gör det gärna, även om det absolut inte behöver bli manus eller annat av det hela. Lovar att åka kommunalt blir väldigt mycket intressant då :-). /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Kul tips! Ska prova det!

Ja, gör det. Man vet aldrig vad resultatet blir, men hjärnan får motion och resande blir väldigt mycket trevligare :-). /Vanessa
Vi fick en gång en skoluppgift som var liknande, fast ändå inte. VI fick en kort beskrivning på människor och skulle sedan berätta vem dom var. Tex: En kille, något överviktig sitter på bussen coh läser en pocketbok. Han har en noppig stickad tröja och slitna dåligt sittande jeans. gympaskor. Fett hår och dålig hy. Vad läser han? hur gammal? hur bor han? hur är hans liv?
Alla svarade samma sak när vi gjorde testet haha, lite fördommar!
Vad svarade ni då? :)
han läser fantasy. han är ca 20 år, bor med troligen bara mamma, iaf fortfarande hemma. Han har några väldigt få vänner och mycket av hans tid lägger han på rollspel, dataspel och dyl.
Eller vad tänkte ni för svar? =)
hehe, har ingen aning :P

Det var inte en väntad variant av det hela som med fantasy. Dataspel och det förvånar mig inte. Att han bodde hemma och så känns också logiskt.
Min uppgift som jag gjorde slutade med mord. Kvinnan dödade mannen, och gjorde det med ett leende. /Vanessa
Ojoj! Dramatik! ;)

Jag har alltid suttit och fantiserat om människor jag mött på vägen,men jag skrattar alltid åt mig själv för det kan ju bli hur tokigt som helst

Det kan verkligen bli knäppt, och väldigt intressant. /Vanessa
Jag brukar göra det ibland.. (: Fast inte direkt så dock, jag brukar titta lite extra på folk jag tycker verkar ha en cool/unik stil. Tänker lite på hur dem måste leva (fördomar från folk? Komentarer? Oroliga föräldrar? osv, osv.) Sen när jag samlat lite ideer genom att titta på olika människor kombinerar jag dem och skriver en novell, dikt eller text.. :)

Precis, det är så man lär sig, genom att se på andra och därigenom kan man skapa något när den dagen kommer och man behöver den delen. Eller så får man inspiration till att skapa något nytt. /Vanessa