Fickminne
Hej, jag letar efter hjälputrustning.
Jag har ingen koll på denna biten, men kanske nån av er kan tipsa om märke eller modell.
Egentligen skulle jag vilja ha en mp3-spelare med möjlighet att plugga in en extern mikrofon. Och sen spela in i mp3-format (eller wav eller aif) direkt in på en hårddisk eller helst ett SD-kort.
Möjlighet till att kunna lyssna av direkt i lurar, eller plocka ur SD-kortet och överföra (till vilken annan dator, utrustning som helst. så det får helst inte vara nåt som bara kan kommunicera via USB eller trådlöst eller nåt modernare än min gamla pålitliga bärbara SD-kortläsare)
Om det finns exakt en sån här produkt så kan ni väl säga namn på företag eller butik där man kan hitta. Eller om det finns några ungefärliga apparater inom andra områden, som skulle kunna fungera på detta vis också. Alla tips mottages tacksamt!
/ J
hejsan! tyvärr har jag dålig koll på den här delen, jag använder inte sådant själv, dock så hade jag förr en diktafon och spelade in på den. gick jättebra!

Jag har en Olympus diktafon, men har inte lärt mig ännu vad man kan göra med den. Den är digital, och så ska det enligt utsago gå att koppla till datorn. Men vet inte exakt hur :-). Pratar bara in minnesstolpar på den. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Jag fick en mp3-spelare av min mamma som inte gick att lyssna på musik med. Den var antagligen trasig… Men det som gick att göra var att spela in ljud & att lyssna på det. Köpt på Ullared tror jag…
Annars tror jag att en diktafon passar finfint 
Jag använder min lilla digitalkamera…
Finns det ljudinspelning på sådana? :-)
#5 Inte alla, men på många…
Jag använder den när jag intervjuar. Diskret, enkel att använda, tillräcklig kvalitet.
Okej, då vet man något nytt. 
Har inte de flesta mobiltelefoner den funktionen? Jag har en journalistkompis som använder sin vanliga Sony Ericssontelefon till intervjuer. Min telefon har också den möjligheten och det har nog mina fyra senaste haft. Fördelen med det är ju att man ändå alltid har den med sig.
Vänliga hälsningar
Niklas
Men oj, varför tänker jag inte på det? Men det kan bli ganska kasst ljud, men om det bara är i full hast så är det ju ok :)
#4 - #8 Nu vet inte jag om det finns nån digitalkamera eller mobiltelefon som har möjlighet att koppla in en extern mikrofon??? (speciellt inte om man redan har en bra dynamisk mik för ljud o sång) och bra hörlurar? Menar inte de där små larviga som sitter i headseten.
#1 #2 men det kanske finns nån bra o smidig diktafon som är digital, (vill inte ha band), jag räknade med att den branschen hade dött ut, men, ska ta o kika o snoka lite till.
http://www.kjell.com/
http://www.teknikmagasinet.se/
Använd sökfuntionen på "Diktafon" Det finns en hel del att välja på. Hittade ingen med SD-kort, men jag gjorde bara en snabbkoll.
Min Palm Vx funkar också som fickminna och den tar SD-kort. Filformatet blir wav. Är osäker på om det går att ansluta extern mikrofon till den. Jag är inte heller säker på om det går att få den att lagra ljudfilen på SD-kortet.
Antar att de flesta handdatorer har voice-memo-funktion. Någon modell kanske är den helt rätta för dig.

På den diktafonen jag skrev om där uppe, kan man koppla mick till samt även hörlurar. Det enda jag inte vet om är hur man kopplar den till datorn, men det ska gå. Har dock inte haft behov av det ännu, så då kollar jag inte upp det av lathet. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.