Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 1255 ggr
vanessa
0

Kill your darling

"Kill your darling" är ett väldigt vettigt råd som nästan alla skribenter får. Det betyder i korthet att man måste våga ta bort det som man själv tror/känner är lysande, men som inte bidrar till helheten. Det gäller att våga ifrågasätta sina favoriter.

Fast det är inte lätt. Ibland håller jag sig fast vid tankegången som en snuttefilt. Med tiden har jag insett att det är bäst och mina älsklingar återanvänder jag då de inte längre är de jobbiga sakerna jag måste ta bort, utan de får nytt liv i annan text. Det är väl återanvändning :-)./Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

SusanneStromstedt
0

Ja,det låter svårt….

Madde80
0

Haha, japp, been there, done that…

Det är alltid lite melankoliskt att inse att en Karaktär som man tyckt mycket om egentligen inte har något i historien att göra. Men, men, skam den som ger sig :). Hon/han kan kanske vara nyckeln i nästa historia :).

Och hur många gånger har man inte skrivit en text som man blivit riktigt nöjd med, och tänkt skall platsa in senare i en handling - och sedan visar sig helt uppåt väggarna när man väl är där?

Har nu tagit till mig rådet att ha "en bok om boken" när jag börjar på något nytt. En extra fil där man kan samla allt som inte ingår i själva boken, t.ex Synopsis, karaktärsbeskrivningar etc. som brukligt, men även textstycken som man skriver innan det är deras tur i handlingen, samt de man klipper ur boken (så det inte känns så dramatiskt som att radera dem) och liknande.

vanessa
0

Madde, det är så smart ditt sätt med "en bok om boken". Den idéen kommer jag att låna av dig. Visserligen så är jag en hamster vad det gäller "kill your darlings" situationer. Fast mina handlar mest om reklam, hemside och andra sådana idéer som läggs åt sidan.

Jag kommer att lägga din idé i mina hamsterpåsar, för att snart skaffa en anteckningsbok för det. För saker hamnar oftast på lösa papper och dissas i det stadiet, innan datorn. Fast några kommer in där och sätts i förvirrade mappar och dokument jag aldrig minns namnen på. Nu ska det bli ordning. /Vanessa

Madde80
0

Fick själv ta del av idén för inte så länge sedan, Vanessa. Laddade hem en pdf av en tjej(?) som skriver science fiction, där hon berättar om hur hon lägger upp sina bokprojekt. Pdf'en heter "A writer's toolkit" av Rudy Rucker. Hon kallar sin "bok om boken" för Book notes, kort och gott :). Bra pdf när man känner att man behöver en nystart, satte igång och skrev direkt!

Seek and you shall find ;).

vanessa
0

:-)