Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettspråkdiskussioner
Läst 1860 ggr
emsems
0

Talspråk?

Vad anser ni om talspråk i texter, tex dom i stället för de?

Tom
0

Det beror helt på var det används. Är det ett privat mail till en polare kan man skriva hur man vill så länge det inte försvårar förståelsen. Men om man till exempel skickar en formell jobbansökan tycker jag att man ska bemöda sig att skriva korrekt.

Tom

[MandaR]
0

Håller med ovanstående. Jag är inne mycket på msn, och då skriver jag de, ja, va istället för det, jag, var.

vanessa
0

Är det privat så fungerar det. Men annars oavsett anledning - nej. Allt från textjobb till sådant många läser och så vidare så tycker jag inte talspråk är det lämpliga. Som en del gör för sina hemsidor om sina företag, då känns det som vill du att vi ska bli polare? På ett negativt sätt för man blir inte polare med flera hundra samtidigt. Rent proffessionellt används inte talsrpåk i en text, om man inte gör det med en baktanke.

Avskyr också förkortningar som oxå och liknande. Egenligen förkortningar för det blir ofta ett litet avbrott i huvudet när de kommer upp. Och kommer det upp flera i en text tappar man läsaren. 

Vad tycker du själv? /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

[MandaR]
0

Hehe, jag gillar egentligen inte förkortningar, men då kommer det där om man måste skriva en väldigt lång text och då kanske man inte tar sig tiden till att skriva långa ord, så man kanske skriver mycket förkortningar. Bara i den här texten var jag nära att skriva "mkt" istället för mycket Räcka ut tungan

emsems
0

Av att skriva mycket redaktionella texter blir det ju så att man lätt skriver ut hela orden utan att tänka på saken, även på msn.

Jag kan ibland använda talspråk i mina texter, då jag anser att det passar, på texter som känns lite med roande och dyl…

[MandaR]
0

Jo, i vissa texter så passar det ju in.
Det kan passa i vissa Dikter, skämt etc.

vanessa
0

Som sagt, jag använder i princip aldrig talspråk, då det blir ett hoppande mellan jobb- och fritidstexter. Så istället använder jag alltid det som fungerar i yrket och då även passar i fritiden eftersom det trots allt är korrekt. Det finns en seriös risk att jag låter tråkig som en kvarnsten, men för mig är det enklast så :-). /Vanessa

[MandaR]
0

jo det kanske kan bli så Flört

vanessa
0

Att jag är en kvarnsten? :-). /Vanessa

[MandaR]
0

Hehe, nej det kanske jag inte ska säga… ;]
Men det kan ju bli så att det låter tråkigt och stelt.

Sehvrin
0

Jag tycker att talspråk kan vara väldigt jobbigt att läsa, så därför försöker jag undvika att skriva det också, eller åtminståne undvika ord som är dubbeltydiga (tex "ja" istället för "jag")

Sen beror det helt på i vilket sammanhang det används i. Skriver man tex en historia och vill att karaktären ska prata på ett visst sätt så kan man ju mycket väl använda talspråk.

Ett ställe jag inte tycker talspråk passar på (förutom formella texter) är forum. Det är grymt irriterande att inte veta om någon menar när de skriver "ja" som i det exempel jag tog upp förut.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[MandaR]
0

nä usch, jag gillar verkligen inte talspråk i forum. Men vissa ord finns ju som de flesta fattar. Kommer inte på något exempel, men det finns iallafall Flört