Helvetica
Såg precis på Kulturnyheterna att det har gjorts en hel dokumäntärfilm om typsnittet Helvetica, som delar in grafiskt intresserade i två läger, hata eller älska. Det kallas också typsnittens stuntmän, eftersom man kan slänga in det i vilka situationer som helst och det utför sitt jobb lika bra överallt.
Vad tycker du om Helvetica?

Sedan så finns det så många olika helvetica sorter också. Själv så är jag trött på den. Men kan använda den ibland. Dock är de sant, det går att använda den överallt, så jag gillade uttrycket typsnittets stuntmän :-). Vet du var den visas någonstans? /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Nej, tyvärr, det hann jag inte snapp upp. Kanske kan man gå in på svt.s hemsida och klicka sig fram till ngt.

http://svt.se/kulturnyheterna på framsidan i den gråa rutan finns länk till dagens program
Oj, undrar vilka galningar som kommit på idén 
Själv så kan jag inte säga att det är min favorit…

Helvetica är enkelt och lättläst, men väldigt tråkigt.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
#5 Håller med 
ingen favorit…
Jag gillar den. Det är absolut inte den vackraste eller snyggaste fonten men den är fantastisk eftersom den är så användbar i olika sammanhang.

Tom
Helvetica-filmen gick endast en föreställning i Stockholm, och jag tror biljetten kostade 190:-, så det var nog bara typografi-fetischisterna och elever från Beckmans o Konstfack som gick.

Och föredetta RMI Berghs. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.