Att skriva PM
PM är ett sätt företag kommunicerar med. Många har seriösa problem att formulera sig. Kanske det känns som huvudet sitter i ett skruvstöd.
Låt oss säga att du ska informera om en ny sorts kakelplatta för kök och badrum, som man kan måla med vattenfärg (hittade på ämnet).
* Hitta på en rubrik som lockar till läsande, men är konkret samtidigt.
* Skriv sedan en kort ingress som berättar vad brevet handlar om.
* Därefter gå in på själva ämnet om kaklet och vattenfärgen. Kort, några rader max.
* Berättar vilka otroliga möjligheter det ger de som vill kunna förändra sitt hem om och om igen. I korta drag.
* Den försäljningspotential detta kakel har.
* Var de ska göra nu när de läst brevet. Kontakta? Beställa mer info? Beställa kaklet?
* Runda gärna av genom att ansluta till början av brevet, ett sätt att knyta ihop säcken.
Kom ihåg, och detta är ett tips som gäller många olika skrivsätt, låt varje stycke handla om em tankegång. Då förstår de som läser det hela lättare.
Har du något bra förslag på PM-rubrik till detta påhittade kakel? /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Jag vet inte om du nu punktade upp detta i den turordning som du brukar jobba. Men jag skulle vänta med rubrik och ingress till absolut sist. Börja researcha ordentligt om produkten, material, färg o olika möjligheter. Och skriv en lång brödtext, som jag sen delar upp i olika stycken, redigerar bort onödiga saker och korrekturläser ordentligt!!!
Sortera o dela upp texten i olika sektioner/turordning: Lägg det som är jätteintressant först, i mitten och sist, och så blir de andra mindre säljande delarna inlagda däremellan… allt för att behålla läsarens intresse hela vägen ner till Köpinformationen, pris, telefonnr osv.
Sen väljer jag ut ett viktigt stycke eller två, redigerar om det till en riktigt bra ingress, så att det blir konsekvent med det mesta av det viktiga i brödtexten.
Och sist av allt formulerar jag en helt ny rubrik, som inte finns någonstans i texten. Eller i undantagsfall: om det finns en grym catchfrase eller ett par riktigt bra säljande ord nånstans i texten så kan den få bli rubrik.
/ J

:-) Jag skrev inte i den ordning jag arbetar efter, utan efter den ordning som jag känner att ett PM kan vara uppbyggt. Sedan är själva arbetsgången lite olika för mig beroende på inspirationen. Misstänker att de flesta har olika sätt att göra. Så du har så rätt. /Vanessa
jag skriver alltid ingressen först, sedan bröd och rubriker sist

Som sagt, det är olika för olika. Hur man än gör ska det kännas bra :-). Bara slutresultatet blir bra. /Vanessa