Flera språk i dialog
Inlägget postades ursprungligen som en kommentar i den här tråden. http://skrivlust.ifokus.se/discussions/57a060b48e0e741e78000e70-poesifestival-i-tranas?discussions-1
Jag skapade en ny diskussionstråd av den.
#1 av: Eldritch Gibbous
Hej! Jag vänder mig till författare i stad och land med en fråga som jag hoppas att någon kan besvara. Jag skriver ett manus det i en scen talas tre språk: svenska, engelska och franska. Det är centralt för handlingen att en person förstår franska utan att de andra känner till det. Frågan är hur man ska skriva repliker på främmande språk. De flesta svenska läsare förstår nog tillräckligt av engelskan; annat är det med franskan.
Tacksam för svar.

Enklast är att skriva ungefär så här:
-Hur ska vi gå vidare, sa Lisa.
-Jag har ingen aning, sa Michael på engelska.
-Jag känner till var dokumenten finns, svarade Martin på franska, utan att vara medveten om att Lisa förstod vad han sa.
Man brukar vanligtvis inte blanda repliker på olika språk, av hänsyn till läsaren. Alla förstår inte och en del är helt enkelt bekväma av sig och föredrar att läsa en bok på ett språk, t ex svenska.
Skriver du en längre berättelse, så kan du låta Lisa prata franska i någon scen eller på något sätt låta läsaren förstå att hon faktiskt kan franska, även om Martin inte vet om det.
Vill du gärna ha med främmande språk i din text så kan du skriva enstaka repliker på det främmande språket för att markera att vissa personer pratar ett visst språk och sedan återgå till svenska i resten av replikerna.