Lite ny här inne
Jag har varit medlem här ganska länge, men inte skrivit något. Nu har jag börjat på två böcker, den ena har jag fastnat i, kommer ingenvart för jag har ingen mer fantasi.
Mitt problem är att när jag skriver att jag helt utan att märka det själv, ändrar från nutid till dåtid sedan får jag skriva om allt igen 😓
Irriterande.
Jag undrar om ni har nåt knep att ta till ?
U R us
Välkommen hit.
Några råd? Själv har jag inga större problem med tempus.
Jag föreställer alltid att jag berättar om händelser för - låt oss säga - för trettio år sedan.
Jag har inga problem med fantasin; den flödar som en flod. Mitt problem är orken att skriva.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Jag har en massa fantasi annars, men just nu när jag ska vidare i berättelsen så har jag fastnat.
Tack för tips, ska prova det, det är ju logiskt, men jag blir så "inne i boken" att jag glömmer bort mig.
U R us
Mja… det gäller att hålla huvudet kallt.
Själv skulle jag nog aldrig klara av skriva i presens.
😃
Det är mycket svårt - för mig - att uttrycka mig i presens i en längre skönlitterär text. När man skriver ren fiktion och påhittad text, så ser jag det hela som en film, som jag sen försöker återge.
En annan sak är om man skriver till t.ex. en myndighet och beklagar sig. Då får det bli ett annat tidsperspektiv.
😉
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Har du problem med att du byter tempus och har svårt att bestämma om dig för vilket tempus du ska använda, tänk på att en text behöver redigeras innan den är klar. Skriver man "fel", så kan man gå tillbaks i efterhand och ändra.
Om du har kört fast i din bok eller skrivprojekt, testa att lägga den åt sidan en stund. Gör något annat, duscha, städa, diska, ta en promenad…Ibland löser det sig om man gör något annat.
Du kan också testa att flödesskriva eller fulskriva bara för att komma igång igen. Skriv t ex 20 minuter utan att bry dig om grammatik eller handling. Sätt en timer eller äggklocka. Skriv utan uppehåll dessa 20 minuter. Du kan skriva för hand eller på tangentbord, vilket som passar bäst. Man kan skriva hur osammanhängade och korkat som helst.
Prova att skriv ett Synopsis eller en plan över handlingen till din berättelse, så du vet vad som hänt och vad som ska hända. Synopsis kan liknas vid en sammanfattning.
# 4
Ok, det med att "fulskriva" ska jag absolut testa, tack 🙂
U R us