Ståarbetsplats
Jag funderar på att bygga en ståarbetsplats hemma till en stationär dator. Det känns lite överkurs att köpa ett elektriskt, ställbart skrivbord. Någon som har en idé om hur man kan gå tillväga?
Lite tips som stå-arbetsplatser. Något lämpligt DIY har jag inte hittat. http://www.prevent.se/arbetsliv/artikel/2014/lar-dig-sta-ratt/

Jag skulle ändå föreslå att du skaffar ett elektriskt. De finns ibland att få tag på begagnade, och det är mycket enklare att kunna höja och sänka. Vitsen med en ståarbetsplats är ju inte alltid att man ska stå, utan att den är flexibel, så att man kan välja om man ska sitta eller stå, och att man kan ändra ställning när man har lust.
Om du väljer att ha fast ståarbetsplats, eller en som inte är lika lätt att ändra, kan det vara lämpligt att ha en "barstol", som är lagom hög för att kunna sätta sig bekvämt - med benen hängande neråt. Det som brukar leda till ryggproblem är den "normalt" sittande ställningen, där man har lårbenet horisontellt. Höftleden kan inte artikuleras till rät vinkel, och därför när man sitter med låren vågrätt, rätas svanken ut i ryggen. Det hjälper inte att ha svankstöd, utan den vanliga sittställningen är ergonomiskt vansinne.
Ett fotstöd är inte heller fel, och om man använder "barstol" är det ganska bra att ha det direkt på stolen, så att man kan sätta upp fötterna när man har lust.