Skrivtips när man skriver en lång berättelse
Hejsan,
Jag skriver på en berättelse som blivit mer invecklad och längre än jag först hade tänkt mig. men jag gillar hur den utformats. Min fråga är bara. Kan det bli för långt och när bör man sätta punkt för den?
Jag är på näst sista kapitlet. Den är lite över ca 100 wordsidor nu och blir max 20 sidor till tror jag. Den har ett slut, och kommer inte fortsätta efter den slutgiltiga händelsen. Det är jag säker på.
**Har ni bra tips att tänka på när man skriver långt?
**Kanske ni har annorlunda syn på vad som är långt eller kort, men ja för mig är min text lång, då jag inte är van att skriva.
Hur man får läsaren att vilja fortsätta läsa en lång berättelse exempelvis?
Blir skrivtekniken annorlunda ju längre man skriver och vad bör man tänka på isåfall?
Fler tips tas tacksamt emot :)
Jag tycker att allt handlar om hur intressant eller spännande det är. Fängslas man är det lättare att läsa länge. Är det ointressant spelar det ingen roll hur kort det är för då vill man ändå inte läsa. Låt någon annan läsa och lämna synpunkter.

En novell är mer komprimerad än en roman. En roman innehåller förmodligen fler transportsträckor, fler scener, mer tillbakablickar och kanske också fler romangestalter.
Vad får dig att vilja fortsätta läsa en längre berättelse? Kanske är det så att den är spännande och du är engagerad i romangestalternas öde. Författaren har en skrivteknik som fängslar dig och gör att du vill fortsätta läsa, både när det gäller språk och handling.
Jag tror skrivtekniken skiljer sig en del mellan korta och längre texter, just för att att den korta texten brukar mer komprimerad. Skriver man en roman så kan man behöva planera mer än om man skriver en novell.
Gör ett Synopsis om du känner att du har hjälp av det, dvs skriv en plan över handlingen och vad som händer i de olika kapitlen. Har du redan skrivit en längre text så kan du istället skriva en sammanfattning av den och stämma av dramaturgin och de olika scenerna.
Cliffhangers är en metod för att behålla läsarens intresse. Låt varje kapitel sluta med något spännande, så man bara måste fortsätta att läsa.
#0 Hej!
Vad är det på ett ungefär för story eller genre? För kan tänka mig att det spelar in på vad som "kan förväntas" av läsaren - men det ska ju definitivt inte styra vad du själv vill ge utlopp för. :)
Jag är inte särskilt duktig på att "författa" men en av mina svenskalärare på gymnasiet förklarade att man kan se det man författar som en backe, som när den nått sin "topp" - alltså var det nått sin kulm, till exempel efter någon händelse eller att storyn når sitt klimax, ska man sedan "wrap it up" och inte bara fortsätta.
På det lilla du beskriver låter det ju faktiskt lite likadant - att det är någon händelse som kommer vara den sista delen och sen avslutar du det.
Lycka till ;)
Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.
Tack för alla tips, och jag ska definitivt ha det i åtanke och utgå från :) Jag ska faktiskt skriva ner de punkter ni tagit upp som jag kan kolla av under skrivandes process så att jag inte missar något viktigt.
#3 Det var från början en sagoinspirerande berättelse som nu blivit fantasyinspirerad med influenser från vikingatiden. Det utspelar sig inte i vikingatiden, men det är en inspiration som jag utvecklar därifrån, och vidare till något eget. Huvudkaraktärens berättelse är linjär. Karaktärer som dyker upp berättar mer om världen och blir allt mer komplex ju längre in i berättelsen man kommer.
Sedan är jag osäker hur hållbar min berättelse är och min skrivteknik, och jag tycker det känns lite jobbigt att visa den i oklar version eftersom jag bearbetar texten i flera omgångar (Jag har ingen naturlig skrivådra så det tar tyvärr tid att få en bra text), men jag tänkte att andra ska få läsa när jag skrivit klart, och att jag sedan kan korrigera.
Äsch, att skriva är ju en förmåga man utvecklas inom hela tiden, så avsluta dina arbeten och börja med nya, spara förstås de gamla så kommer du se din utveckling. Läs också böcker och noveller för att få inspiration :)
Det är absolut en bra idé att be vänner och familj att kolla vissa delar för att få lite kritik om vad man behöver lyfta upp, alla har ju vissa särskilda "svårigheter" i hur man använder språket som är återkommande, sen är det ju viktigt att veta vad andra tycker man är speciellt bra på.
Ditt val av ämne låter intressant, låt fantasin flöda! Lycka till :)
Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.
#5 Tack för tipsen :) Jag fortsätter skriva på nu, Jag har bara några sidor kvar att skriva, sen blir det att läsa om och Redigera eftersom, precis som du säger, jag har utvecklat skrivandet under processen och vissa bitar kan jag skriva om rent tekniskt sett. Det är verkligen mycket energi som läggs ner på skrivandet, men väldigt roligt när man ser att det blir ett resultat av det.
Tack!