Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 609 ggr
Katniss
2016-05-08 15:49
0

Förhör?

Hur skriver man förhör? Jag håller på att skriva en berättelse och har kommit till en punkt i den där några kommer att bli förhörda. Detektivromaner har aldrig varit min starka sida så brukar inte skriva sådant, men nu behöver jag slriva ett förhör ändå :P har ni några tips på vad man kan tänka på? Hur man gör ett alibi som verkar vattentätt men egentligen har något litet hål, hur man gör så att den skyldige inte blir övertydlig osv.. Har ni några tips och bra saker att tänka på blir jag jättetacksam. Grejen är ju att jag inte kan ta hur lång tid på mig att skriva den, eftersom texten publiceras på instagram och förra kapitlet redan är ute.. Tacksam för svar! 🙏❤️

R.I.P. Anton 💔

Aleya
2016-05-08 16:01
0

Läs gärna förundersökningar. Då ser du hur ett förhör går till. Hur man ska göra något vattentätt? Tja… det skulle väl vara att personen har varit i ett stort evenemang. Men att personen har varit försvunnen i typ 45 min under den aktuella tiden för brottet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Katniss
2016-05-09 11:15
0

#1 Ja det får jag nog ta och göra Saken är ju att brottet inte direkt har någon bestämd tid, man vet alltså inte när det begicks (det blir ganska invecklat att beskriva allt här men det är helt enkelt någon som förråt alla andra genom att vidarebefordra planer.. Kan man säga. Det är två olika länder som ligger i krig)

R.I.P. Anton 💔

Aleya
2016-05-09 12:49
0

#2 ja du får nog fundera. Annars kan du gärna skicka en bit till mig om du vill.

Medarbetare för Julen

parsley
2016-05-09 12:55
0

Skriver du fantasy eller någon närstående genre? Jag antar att det inte är en deckare, eftersom du inte brukar läsa genren. 😉

Utgå från de personer som finns med i scenen. Beskriv miljön. Bestäm dig för vad förhöret ska leda till och skissa upp samtalet och de ev villospår den skyldige använder sig av.  Förekommer tortyr? Hur många förhör den skyldige?

Katniss
2016-05-10 06:58
0

#3 Menar du av själva förhöret? :) #4 Nope, det är inte en deckare. Det är en historia på instagram som jag sedan tänker utveckla med mer scener, Gestaltning mm (man kan inte skriva särskilt långa texter på insta) det baserar sig på min kanin faktiskt :-) Fantasy, nej. Men fabel tror jag nog man kan säga. Djur pratar 🙃 Saken är ju att det är någon ur det så kallade 'rådet' som är skyldig. Men jag har inte riktigt invigt karaktärerna därifrån ordentligt.. Hade jag kanske kunnat ha någon slags grej så att jag berättar mer om alla karaktärerna i deras enskilda förhör och sedan, när alla är avklarade, så avslöjar jag på något sätt vem det är?

R.I.P. Anton 💔

Aleya
2016-05-10 08:08
0

#5 ja. En liten bit så jag vet lite hur du tänker.

Medarbetare för Julen

Katniss
2016-05-10 08:11
1

#6 Jag kan skicka ett litet utkast via PM senare idag :) *edit det är på engelska det är väl ok?

R.I.P. Anton 💔

Aleya
2016-05-10 08:13
0

#7 ja jag kan engelska väldigt väl. 😉 så kör hårt.

Medarbetare för Julen

Katniss
2016-05-10 17:27
0

#8 Har skrivit lite, skickar PM nu

R.I.P. Anton 💔