Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 1668 ggr
blodörn
1

irriterande

en av de mest irriterande sakerna som finns är när man skriver något och man vet vad som ska hända men man vet inte hur man ska få sin Karaktär dit.
har typ ingen inspiration.
vad brukar ni göra när ni har slut på inspiration?
det blir ju aldrig bra när man tvingar fram det.

Do as you would be done by - And think for yourself

Tarotstollan
0

Det bästa är väl att gå ifrån några dagar och tänka och se om man kommer på något eller börja på en sidohistoria som kanske kan hjälpa en ur knipan. Eller börja skriv på något helt annat, så kanske man kommer in i något som kan hjälpa i den första historien eller ej….🤪

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

parsley
0

Gå en promenad. Ta en dusch. Diska. Städa. Lägg dig på spikmattan om du har en sådan. Kort sagt. Gör något annat. Det hjälper förvånande ofta. 

Testa att flödesskriva. Sätt en timer på t ex 15 min eller skriv 1-3 sidor, beroende på ark och radavstånd och låt bara orden komma. Skriv gärna för hand. Det kan lösa upp en del knutar.

Ellociraptor
0

Jo, det blir visst bra när man tvingar fram det. :P

Some writers talk about having Writer's Block all the time. Those people are not writers. OK, they are, but they're writers like the way people who drive cars a:

Quotable - Ralph Keyes - Writers Write:

Start writing, no matter what. The water does not flow until the faucet is turned on. Louis L'Amour:

Problemet är bara att det är så tråkigt att skriva och så mycket roligare att leta inspiration på internet. Är det riktigt kris går jag ut och springer, för lite adrenalin i kroppen sätter alltid fart på problemlösningen och när jag kommer hem igen vet jag oftast hur jag ska gå vidare.

blodörn
0

#3 sant, men när jag tvingar fram saker och sen läser det så blir det inte bra och sås lutar det med att jag bara skriver om det.

Ellociraptor
0

#4 Ja, jo, fast man skriver alltid om, det är lite grejen med skrivande. :P Books don't get written, they get rewritten som Michael Crichton lär ha sagt. Eller, som Nora Roberts: I can always fix a bad page. I can't fix a blank one.

blodörn
0

#5 Haha, sant :)
Men en sak som jag har märkt funkar är att läsa andras grejer. Och då menar jag inte att härma dem men man liksom lär sig nya sätt att skriva på när man läser jättemånga böcker från jättemånga olika författare.

Ellociraptor
0

#6 Jaa, det kan vara väldigt inspirerande! Och lärorikt. Då kan man ju lära sig vad som funkar eller inte funkar och kanske komma på idéer till sitt eget skrivande. ^^

NjumNjum
0

Håller med. Riktigt irriterande när man har "nyckelscenerna" men inte vet något där mellan. 

Något som jag brukar göra är att föreställa sig berättelsen som en film.

blodörn
0

#8 Bra tips.
Sitter fortfarande fast. Det är så irriterande för jag vet exakt var karaktären ska och vilken konversation hon ska ha och sådär, men kommer ingenstans från där jag är nu.

hyvetytte
0

Testa skriva några scener baklänges, börja med en nyckelscen och  jobba sedan baklänges från den, då vet du vad som måste hända för att det efter ska kunna hända :).

blodörn
0

#10 Åh, det har jag inte tänkt på. Tack för tipset, ska definitivt pröva att göra så.