Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettevenemang-kurser-utbildningar
Läst 4170 ggr
Blanksteg
0

Starta skrivklubb?

Hej!

Jag har nu länge velat starta en skrivklubb (eller vad man nu ska kalla det), där man skriver noveller och sedan träffas för att diskutera dem inom gruppen. Så att man hjälper varandra att utveckla sitt skrivande och motiverar varandra till att hålla igång skrivandet. Antingen så skriver vi noveller helt fritt, vad vi själva vill, eller så bestämmer vi gemensamt vad alla ska skriva om inför varje möte och på så sätt ger varandra skrivutmaningar.

Några här som skulle vara intresserade?

Jag bor i Stockholm. Och jag tänker mig att man ses kanske 1 gång i månaden (eller vad alla i gruppen nu skulle föredra). Ålder spelar som helst ingen roll (men gärna över 18). Vem som helst får vara med, så länge man är engagerad och siktar på att komma på så många träffar som man kan och inte dyker upp vid endast ett fåtal mötestillfällen.

Då jag är helt ointresserad av poesi så ser jag helst att endast noveller ska diskuteras på mötena. Om man ändå har en kort dikt som man gärna vill ha feedback på så kanske man kan diskutera den kort i början på mötena.

Ellociraptor
2

Oh, det låter kul! :D Är också stockholmare. Skulle man kanske kunna diskutera sina längre skrivprojekt också? Något sånt skulle jag vara väldigt intresserad av! Man behöver ju inte tvinga alla att läsa 259 sidor man skrivit, men typ "här är tio sidor av ett större projekt, jag vet inte hur jag ska fortsätta med ploten här, bla bla".

Blanksteg
0

Ja, absolut! Precis, 259 sidor blir ju lite för långt, i och med att man ska läsa övriga medlemmars noveller också. Man skulle kanske kunna sätta en ungefärlig maxgräns på antal sidor för varje tillfälle. Om man har ett längre skrivprojekt så kan man ju välja ut 10-15 sidor ena tillfället, och sedan 10-15 andra sidor från samma skrivprojekt vid ett annat tillfälle om man vill ha feedback på dem också. Det viktiga är bara att man inom gruppen motiverar varandra att fortsätta skriva varje månad.

Ellociraptor
1

Ja, det tycker jag låter som ett jättebra upplägg. :D Och månadsvis låter lagom också, jag vet att jag själv skriver väldigt mycket, men det finns ju andra som inte gör det så har man oftare riskerar man ju kanske att folk inte har något nytt skrivet till varje möte.

Blanksteg
0

Precis! :) Jag själv skriver inte så mycket, men man får bestämma allt sådant praktiskt när gruppen är skapad. Får se vad majoriteten tycker är lämpligast gällande antal mötestillfällen per månad.

Skriver man väldigt mycket så är det ju i så fall bara att man väljer ut den novell eller de sidorna som man verkligen vill ha feedback på.

Vi får hoppas att fler ansluter sig! :D

Evelina!
1

Jag bor också i Stockholm och är på! Håller på att utveckla mitt skrivande med korta noveller för att så småningom ta steget att börja på en roman där idén redan finns i mitt huvud. Måste bara bli bättre på att skriva fylligt och få ihop de olika fragmenten jag har till en text.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Syntium
1

Varför bor inte jag i Stockholm >_< 

😉

"I'm too old for this shit."

Blanksteg
0

#5 Toppen! :D Det är samma för mig! Har en bokidé, men vill utveckla mitt skrivande först genom kortare noveller. 

Detta är helt nytt för mig, så vet inte hur många man brukar vara. Hur många tycker ni är lagom?

Blanksteg
0

Puffar upp tråden! Hade smått glömt bort den :P

Är ni fortfarande intresserade? Och är det fler som är intresserade?

Tänker att om ni fortfarande är intresserade så kan vi ju börja även om vi bara är tre, eller två. Fler kanske ansluter sig i efterhand.

Blanksteg
0

Puff!

Ellociraptor
0

Hehe, jaa, jag är taggad!  Jag kanske kan få med en kollega också.

Blanksteg
0

Toppen! :D Jag PM:ar dig min Skype! Om du nu har Skype?

Alla som vill vara med kan antingen PM:a mig sin Skype, eller säga till här i tråden så PM:ar jag min Skype.