praktikanter
hur gör ni med praktikanter? vad får dom göra?
jag är lite osäker om jag ska låta en praktikant (ca 15 år) skriva något till tidningen.. blir ju säkert inte så bra text å så, men man kanske kan skriva under att det är en praktikant, och att folk har överseende? eller? vad hade ni gjort? satt dem på kaffetjänst? haha
Det kan ju bli strålande bra text också, och som redaktör är det ju ditt jobb att hjälpa praktikanten att skriva bättre. Bra kommentarer från redaktörer kan vara extremt utvecklande, så jag tror nog att det kan gå fint. Vet många femtonåringar som skriver attans bra dessutom - om den här väljer att praktisera på en tidning tillhör den förhoppningsvis den gruppen.. :)
Ja vi får hoppas på det! har kommit på lite mindre saker hon ska få skriva, notiser och fixa bilder å sånt.. fixar hon det bar får hon prova skriva ett eget repotage
Ja vi får hoppas på det! har kommit på lite mindre saker hon ska få skriva, notiser och fixa bilder å sånt.. fixar hon det bar får hon prova skriva ett eget repotage

Det finns 15-åringar som skriver bättre än de flesta. Med värme, fantasi, charm, kunskap och oftast så stavar de rätt också.
Det är upp till dig att läsa, korra, komma med eventuella förslag när du läst texten. Sedan är det väl du som godkänner.
Dessutom, praktikanter ska man gärna ge bra och vettiga uppgifter. Då lär de sig mer, speciellt om de får bra vägledare. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
nu ha rjag min praktikant här.. är alla 15åringar blyga? jag som anser mig vara en otrooligt pratsam person brukar sällan möte någon som är blyg mot mig, men här har jag överträffat den teorin. Inte mycket vettigt blir gjort, och hur många gånger måste man förklara att man inte kan sno bilder på google, utan man måste fota själv eller kontakta företagen för att få bilder (högupplösta dessutom!). det verkar inte gå in trots 2 förklaringar och ett skrivet brev med förklaring. tror jag satsar på äldre praktikanter hädanefter..

EmmaL: dra inte alla över en kant. Alla 15åringar är inte så, jag var inte det när jag var femton.
Om det kommer en annan 15åring- ge den en chans och se vad den kan ha att erbjuda

# 5 - Praktikanten kan också hamna här inne, så tänk på vad du säger.
Om du har en praktikant men inte vet om den kan skriva till tidningen så kan du låta den hänga med dig på intervju och skriva samma artikel som du. Sen kan du ge kritik (ju yngre praktikant desto snällare kritik) och tips. För yngre praktikanter är väl inte det viktigaste att få något publicerat utan att få se hur jobbet går till. Men om det som praktikanten skriver publiceras så skriv praktikant vid namnet.
Och som Benjy säger - alla är olika. Men jag tycker att alla ska få chansen - efter förmåga. Den allra blygaste 15-åring kan bli din chef om några år…
det gick faktiskt bättre efter mitt lilla utbrott när ajg skrev det där. hon gjorde en jättefin intervju som hon nu skriver ihop. Vi får se vad det blir. Jag kommer publicera en del av det hon gjort, efter en del ändringar och skriver namn, praktikant efter.
så jag är rätt nöjd iaf nu så här i efterhand. var bara svårt att göra sig förstådd i början!