Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 1842 ggr
Tixy
0

Idétorka

Usch, jag håller på med en novell/roman/whatever och en låt, samtidigt, och jag har inga idéer alls!
Och det där med en röd tråd när man skriver berättelser funkar inte alls för mig, eftersom jag då kommer på nya händelser under tiden som gör att jag glider ifrån tråden.

Någon som har nå tips på hur jag kan få ihop lite idéer? ^^

Wiizy
0

Ut på stan… :)

Tixy
0

Åh herregud, ut på stan blir ut i skogen för mig. :P

emsems
0

jag förstod inte riktigt frågan… du hittar inget att skriva om alltså eller? jag tycker att om man ska skriva om något, så vill jag vara uppbrusad… skriver sånt när jag är förbannad, jätteglad eller dyl, för då har man saker att säga…. kanske avvakta lite och se hur det utvecklas?

Denna kommentar har tagits bort.
Beea
0

Jag tror jag förstår din situation. Jag har själv flera gånger börjat skriva något, fått en ny idé och lagt ner de gamla projekten. Är själv jättedålig på att avsluta saker jag börjat skriva, men du kanske kan försöka att på något sätt baka in de nya idéerna i berättelsen om det är möjligt ;)

Lycka till med skrivandet!

h00jff
0

Jag hittar idéer i min egen närhet och framför allt i mitt liv som jag redan levt. Det finns hur många roliga/dråpliga/sorgliga händelser som helst att skriva om, bara att ösa upp :o). Lycka till!

bjarvamor
0

Jag förstår inte heller riktigt vad du menar? Om du vill ha förslag på olika idéer om vad du vill skriva. eller om du vill veta hur man håller fast vid sin grundidé?

Creation
0

Jag brukar få inspiration av att lyssna på låtar, se på filmer eller göra andra kulturella saker. :) Att bara ligga och tänka i tystnaden kan också få igång fantasin ganska bra.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Kjella62
0

Jag typ ser en bild inom mej av det jag skriver om. Om jag tänker på t.ex en kyrka, så målar jag upp en bild eller kanske mer en känsla kring den. Försök att känna "känslan" av din bild. Så funkar det för mig, ingen bild ,ingen dikt tyvärr.

vasskoete
0

Jag kan också vara en sådan där flaxare ibland, men då lärde jag mig något kul på en skrivarkurs. Man kallade det brainstorm och går enkelt ut på att man sätter sig ner och skriver ner allt precis som det kommer utan att tänka på ordföljd eller annat.

Man bestämmer själv hur länge man skall hålla på, men när man är färdig så går man igenom och strukturerar upp det man har skrivit.

Ett annat sätt är att skriva ner alla de där ideerna så det blir som en massa små öar, sedan förbinder man dem och det kan till slut bli en hel bok.

Med en Synopsis så fullbordar Du det hela.

Alla är olika så det som stämmer för en människa kanske är tvärtemot vad det är för en annan.

Antar att det är något annorlunda då man skriver musik för där måste man väl ta hänsyn till rytm och liknande?

Winden
0

#9 Jag med! Problemet är att jag ofta bara ser kortare fragment så nu när jag har gett mig in på att skriva en bok så har jag tyvärr idétorka :( måste låta drömmarna flöda lite

we need to freeze the world and keep it in our camera