Citera låttexter
Någon som vet hur det ligger till mer att citera låttexter från USA i en bok? I själva boken skriver jag aldrig låtarnas namn eller bandet/artistens namn, men däremot kommer jag att ha en sida mer vilka band som omnämnts i kronologisk ordning och samma sak med låtarna. Citatet är på en halv mening f.ö.
Medarbetare på Skor iFokus

Det är helt okej att citera ett kortare stycke ur ett verk, men hela låttexten får man inte lägga ut utan att ha tillstånd. Praxis är att citatet ska vara markerat som citat och ha byline, dvs att man skriver varifrån det är hämtat.
Citat
22 § Var och en får citera ur offentliggjorda verk i
överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av
ändamålet. Lag (1993:1007).
https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-1960729-om-upphovsratt-_sfs-1960-729/#K6
"i överensstämmelse med god sed"
betyder att man bara tar en mindre del av verket och att man tydligt anger att det är ett citat och verkets upphovsman. Upphovsmannen är sällan artisten som sjunger, så man kan behöva ta reda på vems låttexten är.
#1 jag vet att det är som det gäller i Sverige, men låten är inte från Sverige så jag tänker att det kanske är andra lagar som gäller?
Låten är skriven av bandet så jag har antagit att de äger den?
Behöver jag citera direkt i texten eller fungerar det som jag tänkt göra?

Om citat i sajtens lexikon
http://skrivlust.ifokus.se/discussions/54b79dbece12c45acc0023da-citat
#3 dock finns det fortfarande inget svar på min fråga där gällande min text alls

Jo, du har fått svaret. Citaträtten gäller oavsett varifrån citatet kommer.
Man får också i USA citera, men villkoren kan vara lite annorlunda, eftersom de har ett helt annat rättssystem. Jag förutsätter att du är i Sverige och att det du eventuellt publicerar publiceras här.
#5 Det står inget om hur man måste referera till vem den tillhör och vilken låt det är, bara att man måste göra det.
Annars har jag missat den delen av texten men då får någon gärna citera

Om jag förstått det hela rätt, så får du citera om du skriver varifrån citatet kommer. Någonstans i boken måste du ange det. Om du t ex använder första raden i Feels like teen spirit "Loud up on guns, bring your friends, så skriver du citatet på sid 63 kommer från Feels like teens spirit av : KURT COBAIN, KRIST NOVOSELIC, DAVID GROHL, Smells Like Teen Spirit lyrics © BMG RIGHTS MANAGEMENT US, LLC (kopierade in texten, från en lyrics sida på nätet, ifall typsnittet blir konstigt).

Kolla gärna i någon skönlitterär bok och se hur de gjort. Stephen King och Peter Robinsson är två författare som ofta citerar pop- och rocktexter i sina böcker. Där bör du kunna se hur de och deras bokförlag gjort.
Vill du göra det enkelt så skriver du Pelle nynnade på Feels like teen spirit medan han plockade i ordning i lägenheten eller Ellen lyssnade på Born to Run när hon körde hem från Elins fest.

Eftersom du har en sida med referenser, så hänvisar du till referensen med en not i texten om du citerar en låttext.
okej, så är det ok då att citera texten och sen lista citaten och vilka som skrivit låten på sista sidan då typ. Eller behövs det finnas med vid citatet vart man kan läsa källan? Hänger inte riktigt med.

Det är det där med "god sed" som kanske spökar till det.
Det finns inte fastställt i lagen vad god sed innebär, mer än att citatet måste vara motiverat och att det inte får vara onödigt långt. Precis var i texten referensen till källa ska göras står inte heller i lagen, så det räcker om man har referenser som i vetenskapliga verk, numrerade och sätter referensens nummer intill citatet. Det beror lite på hur citatet presenteras. Många gånger läggs citat så att man kan sätta upphovsmannens namn direkt efter, men i löpande text kan det vara onödigt. Noten kan utan problem läggas längst ner på sidan, som en fotnot.