Att skriva i andra person
Varför är det så opopulärt? Man hittar knappt några böcker alls som är skrivna i "Du" form. Finns det en riktig anledning eller är det bara att ingen lyckats få fram en berättelse där det låter bra?
Jag kan hålla med om att det kanske inte låter så snyggt på svenska men fanfiction på engelska är ofta skriven i du form och jag tycker det får texten att låta så personlig. Har fått en kul ide till en historia som jag skriver och jag tänker ifall det är fel att skriva den i den här formen, typ om det gör det svårare att publicera den sen om det går så pass långt. 🙂
Har du läst novellen "det som nästan kväver dig"? Den är ju skriven i du-form och jättebra. 🙂
Tror till och med den vunnit pris. Så du är ovanligt men jag tror inte det är ogillat.
Kul! Den har ganska allvarliga teman så det är lite triggervarning men den är grymt bra :)

Känns det rätt att skriva i andra person, så gör det, även om det är ovanligt.
#3 jo men sånt gillar jag hehe 😃
4# Det ska jag! Men jag tänker om det finns en anledning till att folk oftast inte skriver i den formen? Tycker man att texten låter oseriös eller är det bara att man tycker det är enklare i första/ tredje person ? Det va det jag undrade mest 🙂

En anledning till att man inte väljer du-formen kan vara att det känns som att skriva ett brev till någon, snarare än en berättelse. Som läsaren kan man kännas sig utestängd och känna att texten är en sak mellan författaren och du-personen.
The Book Thief är väl lite i andra person, vill jag minnas. Där tyckte jag att författaren växlade perspektiven väldigt intressant och smidigt.
Jag själv känner mig lite obekväm i att läsa i du-form, särskilt i fanfiction när de skriver y/n eller bara ____. Blir hackigt och jobbigt, och jag vill läsa om andra och inte blanda in mig själv (skriver de bara 'you' är det bättre, haha). Det går säkert göra det väldigt snyggt i andra person, men tror det är lite klurigt. Tycker absolut du ska prova, i alla fall :)
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
#6 Det låter logiskt, ska fortsätta o provskriva lite till och kanske se om jag kan få lite respons utifrån. Vill ju inte att läsaren ska känna sig utfryst när min tanke är precis motsatsen x)
#7 Jag håller med att y/n osv blir bara jobbigt och konstigt, ska fortsätta prova lite och se vart det tar vägen hihih :3