Ungdomsroman - utskick
Hallå!
Jag håller på att skriva en ungdomsroman, och då jag inte har någon mentor/lärare som kan hjälpa mig så är jag lite osäker på om mitt naturliga skrivspråk fungerar. Så därför får ni gärna PMa mig om ni vill ha ett utskick på Prologen + kapitel 1 och komma med lite konstruktiv kritik. Som en trevlig kvällsaktivitet :) Texten är på 16 A5-sidor.
Det jag undrar mest är:
1. Är det för plåttrigt? För detaljerat? Dåligt beskrivet?
2. Hur är skrivspråket? Något jag behöver tänka på, ändra, ta bort i form av adjektiv, etc?
3. Känner att jag gärna fördummar läsaren och förtydligar saker läsaren redan har förstått. Är så fallet?
4. Storleken på texten. Har just nu 10px på A5-format. Är det för smått?
5. Kapitellängd. Genomsnittligt ligger kapitlen nu på ca 10 sidor. För mycket, för lite, med tanke på textmängd?
Egen kritik är naturligtvis välkommen!
Lite om boken:
Berättarjaget vaknar upp i en främlings kropp och måste bestämma sig för om h*n ska följa samhällets Struktur i rollen som den populära high school-studenten Vanessa Bellucci, eller lita på sin instinkt, gå emot strömmen och söka efter sitt sanna jag med hjälp av det förkastade, rebelliska löparfolket och därmed gräva i den lilla Nya Zeeländska stadens väl begravda hemligheter.
*Heads-up: Prologen utspelar sig flera år tidigare och karaktärerna där är inte direkt centrala i nutiden, där resten av boken utspelar sig*
Ha en trevlig kväll 😊
(PS: ursäkta för vattenstämpeln på bilden, men man kan inte vara nog försiktig ;) )

Har du möjlighet att PM:a utdraget som en wordfil till mig? Jag tycker det är lättare att kommentera direkt i texten.
Absolut kan jag det! Tack så mycket!
PM:a mig också kapitel ett om du vill, jag har inte så mycket erfarenhet men läser mycket och skriver också. Dessutom blev jag nyfiken efter prologen 😃
Åh, vad roligt! Absolut, jag PM:ar dig!