Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettot-utanför-ämnet
Läst 699 ggr
Anynomousfish
0

*ot?* lång debattartikel

Håller på att skriva en debattartikel i skolan, jag undrar om någon vill läsa och skriva sina tankar om den?  Ursäkta om det nämns saker flera gånger, när jag skriver så skriver jag olika förslag och väljer sen, dessutom är den långt ifrån klart. :)

VARGEN SKA INTE UTROTAS!

Ungefär 350-450 vargar finns det i Sverige, enligt artdatabanken är arten sårbar och den är fridlyst. De flesta i Sverige vill behålla vargen, men några vill faktiskt utrota den, dessa personer använder ofta argumenten ”de tar våra barn/boskap/hundar.”  Jag tycker inte att man kan skylla de få attacker och olyckor som sker på vargen, både för att det ofta är människans fel men också för att en del attacker på boskap faktiskt är hund.

Värmland, Örebro och Dalarnas län är vargtätast, medan tillexempel Småland och Stockholm knappt har några alls. Dessa län har ofta mest olyckor och det är inte ovanligt att man skyller allt på vargen och därför jagar den.  Istället för att skjuta av vargen och därmed minska Sveriges varg ännu mer kan man istället fånga in vargar och sprida ut dem över hela Sverige. Då får några län nytt blod, det är inte lika mycket varg i de vargtätaste länen men man har ändå inte minskat vargen i antal.  Sverige biter sig själva i svansen när man först utrotar vargen, för att sen plantera ut vargen igen och sedan komma på att vargen ska utrotas igen. Endast för att människan inte klarar av att samarbeta och leva i fred med andra varelser

Genom att tränga ihop all varg i dessa län så har inte vargen plats att leva på. Människan och vargen måste försöka samsas om bytesdjuren, vilket människan är otroligt dålig på, annars kan det leda till attacker på både människa och tamdjur.                                                                                                                                                    Vargen försöker såklart hålla sig undan från människorna, den är ju trots allt räddare för oss än vi är för den, men allteftersom tiden går tar hungern över och vargen söker sig in bland människorna för att skaffa mat, och våra ”små-boskap” som tillexempel får är helt plötsligt i fara. Så småningom börjar vargen söka efter större byten som hästar eller kor och den söker sig in på gårdar. Snart börjar den betrakta människan på avstånd, den kan verka lekfull och kommer antagligen gå iväg om man ryter eller skrämmer iväg den på andra sätt. Men detta är bara början på en riktig attack. De första attackerna kan vara klumpiga eftersom vargen inte riktigt vet hur man tar ner en människa, är det en ensam varg kan därför en stark människa, med lite tur, övermanna den. Men har den en flock som lägger sig i eller redan vet hur man snabbt dödar en människa har man troligen inte en chans.                                                                                                                                                                                   Jag tycker att det är ok att skjuta en sån varg, men bara om den har gjort det flera gånger. Bara för att den attackerar en gång betyder det inte att det var vargens fel. Tillexempel om man möter en varg på kvällspromenaden, får panik och börjar springa så visar du vargen att du är svagoch lätt att ta ner. Vargen vet inte att du är människa och att det kan leda till döden att jaga dig, den vill överleva och det gör den genom att döda och äta det som finns.                                                                                                                                                      Många är dessutom upprörda för att vargen tar jakthundar, jag tycker inte att det är konstigt alls. Kommer det in en hund på en vargflocks revir så reagerar vargen som den skulle ha gjort om det var en annan varg, den försöker få bort inkräktaren. Jag tror att det faktum att varg och hund är nära släkt men ändå inte kan förstå varandra till 100% bidrar en hel del,  vargen kanske inte förstår vad hunden menar och går till anfall för säkerhetsskull eller så kanske man har en kaxig unghund som inte förstår att det är bäst att visa sig undergiven och sticka därifrån, utan istället kaxar upp sig.                                                                                                                       

Enligt viltskadecenter dödades 8 hundar av varg i Värmland under 2014.

Som jag skrev så tycker jag det är ok att skjuta varg som lärt sig att döda människor.  Jag tycker också att varghybrider, alltså vargar som har korsats med hundar, ska skjutas. Då dessa ofta är helt orädda och alldeles för närgångna, så ska det inte vara. Vargen ska ha respekt och hålla sig undan för människan och ska hålla sig borta så gott det går. Detsamma gäller med människan, vi ska ha respekt för vargen och låta den leva ifred så mycket som möjligt.                                                                                                                                                   Meningen med denna texten är inte att göra människor rädda för vargar, meningen är att man ska inse vad det kan leda till om man minskar vargens utrymme och dessutom konkurrerar om maten. Dock så måste det absolut inte gå till såhär, men i grunden är det nästan alltid så som allting startade.    

Jag föredrar att jaga, då djuren då har fått leva vilt och inte har behövt sitta ihopklämda i smutsiga och dammiga fållor som tamdjuren. Men jag tycker också att vargen, och andra rovdjur, har förtur på bytesdjuren. Därför att vi egentligen inte har något behov av att jaga, vi klarar oss bra på våra tamdjur. Medan vargen inte har några tamdjur att överleva på och måste jaga och äta det skogen bjuder på.

parsley
0

Ungefär 350-450 vargar finns det i Sverige, enligt artdatabanken är arten sårbar och den är fridlyst. De flesta i Sverige vill behålla vargen, men några vill faktiskt utrota den, dessa personer använder ofta argumenten ”de tar våra barn/boskap/hundar.”  Jag tycker inte att man kan skylla de få attacker och olyckor som sker på vargen, både för att det ofta är människans fel men också för att en del attacker på boskap faktiskt är hund.

Se över användningen av kommatecken och punkt i texten. Testa att läsa texten högt. Gör du ett uppehåll, så är det många gånger bättre med punkt än komma eftersom texten då blir lättare att läsa. Det är speciellt viktigt när man skriver en faktatext och ska föra fram ett budskap.

parsley
0

Värmland, Örebro och Dalarnas län är vargtätast, medan tillexempel till exempel är två ord  Småland och Stockholms län knappt har några alls. Dessa län vilka län syftar du på? De vargtäta eller Småland och Stockholm? har ofta mest olyckor och det är inte ovanligt att man skyller allt på vargen och därför jagar den.  Istället för att skjuta av vargen och därmed minska antalet vargar i Sverige Sveriges varg ännu mer kan man istället fånga in vargar och sprida ut dem över hela Sverige. Då får några län nytt blod, det är inte lika mycket varg i de vargtätaste länen men man har ändå inte minskat vargen i antal.  Sverige biter sig själva i svansen när man först utrotar vargen, för att sen plantera ut vargen igen och sedan komma på att vargen ska utrotas igen. Endast för att människan inte klarar av att samarbeta och leva i fred med andra varelser STÄMMER DETTA FAKTAMÄSSIGT?

parsley
0

Genom att tränga ihop all varg i dessa län så har inte vargen plats att leva på. Människan och vargen måste försöka samsas om bytesdjuren, vilket människan är otroligt dålig på, annars kan det leda till attacker på både människa och tamdjur.                                                                                                                                                    Vargen försöker såklart hålla sig undan från människorna, den är ju trots allt räddare för oss än vi är för den, men allteftersom tiden går tar hungern över och vargen söker sig in bland människorna för att skaffa mat, och våra ”små-boskap” som tillexempel får är helt plötsligt i fara. Så småningom börjar vargen söka efter större byten som hästar eller kor och den söker sig in på gårdar. Snart börjar den betrakta människan på avstånd, den kan verka lekfull och kommer antagligen gå iväg om man ryter eller skrämmer iväg den på andra sätt. Men detta är bara början på en riktig attack. De första attackerna kan vara klumpiga eftersom vargen inte riktigt vet hur man tar ner en människa, är det en ensam varg kan därför en stark människa, med lite tur, övermanna den. Men har den en flock som lägger sig i eller redan vet hur man snabbt dödar en människa har man troligen inte en chans. STÄMMER DETTA FAKTAMÄSSIGT? RÅDER DET BRIST PÅ BYTESDJUR I VARGTÄTA LÄN?                  

parsley
0

Jag tycker att det är ok att skjuta en sån varg, men bara om den har gjort det flera gånger. Bara för att den attackerar en gång betyder det inte att det var vargens fel. Tillexempel om man möter en varg på kvällspromenaden, får panik och börjar springa så visar du vargen att du är svagoch lätt att ta ner. Vargen vet inte att du är människa och att det kan leda till döden att jaga dig, den vill överleva och det gör den genom att döda och äta det som finns.  FINNS DET SPECIELLT MÅNGA EXEMPEL PÅ ATT VARG DÖDAT MÄNNISKA?                                                                                                                                                      Många är dessutom upprörda för att vargen tar jakthundar, jag tycker inte att det är konstigt alls. Kommer det in en hund på en vargflocks revir så reagerar vargen som den skulle ha gjort om det var en annan varg, den försöker få bort inkräktaren. Jag tror att det faktum att varg och hund är nära släkt men ändå inte kan förstå varandra till 100% bidrar en hel del,  vargen kanske inte förstår vad hunden menar och går till anfall för säkerhetsskull eller så kanske man har en kaxig unghund som inte förstår att det är bäst att visa sig undergiven och sticka därifrån, utan istället kaxar upp sig.

parsley
0

Som jag skrev så tycker jag det är ok att skjuta varg som lärt sig att döda människor.  Jag tycker också att varghybrider, alltså vargar som har korsats med hundar, ska skjutas. Då dessa ofta är helt orädda och alldeles för närgångna, så ska det inte vara. Vargen ska ha respekt och hålla sig undan för människan och ska hålla sig borta så gott det går. Detsamma gäller med människan, vi ska ha respekt för vargen och låta den leva ifred så mycket som möjligt.  LEVER VARGHYBRIDER VILT ELLER ÄR DET MÄNNISKOR SOM AVLAT FRAM DEM OCH HÅLLER DEM SOM HUSDJUR? I SÅ FALL KAN AVLIVAS VARA ETT BÄTTRE ORD ÄN SKJUTAS.

parsley
0

Meningen med denna texten är inte att göra människor rädda för vargar, meningen är att man ska inse vad det kan leda till om man minskar vargens utrymme och dessutom konkurrerar om maten. Dock så måste det absolut inte gå till såhär, men i grunden är det nästan alltid så som allting startade.    FUNDERA PÅ OM RESONEMANGET PASSAR BÄTTRE I BÖRJAN AV TEXTEN

Jag föredrar att jaga, då djuren då har fått leva vilt och inte har behövt sitta KANSKE ÄR VISTAS ELLER HÅLLAS ETT BÄTTRE ORD ÄN SITTA ihopklämda HOPKLÄMDA i smutsiga och dammiga fållor som tamdjuren. Men jag tycker också att vargen, och andra rovdjur, har förtur på bytesdjuren. Därför att vi egentligen inte har något behov av att jaga, vi klarar oss bra på våra tamdjur. Medan vargen inte har några tamdjur att överleva på och måste jaga och äta det skogen bjuder på.  KORTA GÄRNA TEXTEN LITE SÅ BUDSKAPET BLIR TYDLIGARE. MÄNNISKAN HAR EGENTLIGEN INGET BEHOV AV ATT JAGA. VI KLARAR OSS BRA MED TAMDJUR. VARG OCH ANDRA ROVDJUR ÄR BEROENDE AV BYTESDJUR. 

parsley
0

Jag har delat in texten i bitar och kommenterat varje stycke för sig .