Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: evenemang-kurser-utbildningar
Läst 1000 ggr
parsley
0

Långsamma pappersläsare minns mer

Långsamma pappersläsare minns mer, konstaterar DN i en artikel.

http://www.dn.se/nyheter/langsamma-papperslasare-minns-mer-1/

Hur är det för er? Är ni snabbläsare eller långsamläsare?

Jag kan läsa snabbt, speciellt om texten inte intresserar mig. Det kan röra sig om en faktatext, som jag vill ha någon slags uppfattning om, eller vara en skönlitterär bok, utan krävande språk, t ex en deckare baserad på handling. Dessutom märker jag att jag läser snabbare och slarvigare på skärm. E-böcker läser jag vanligtvis inte. Om det beror på själva läsupplevelsen eller det faktum att jag försöker ha lite skärmtid vet jag inte.

RobinEH
1

Jag har hört vissa tala gott om teknik för snabbläsning. Dessa läser utan att "läsa upp" orden i huvudet. En tyst tyst läsning så att säga.

Personligen är jag ingen snabbläsare. Minns inte mycket om jag skulle läsa snabbt. Vad gäller skärm kontra papper så praktiserar jag mer sökläsning på skärm.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Magi-cat
1

Intressant att det kommer undersökningar som den här, om skillnader i läsande mellan e-bok och papper. Det vore intressant med utökade studier och att få veta om olika hjärnområden aktiveras.

Hur  utvecklas läsandet i framtiden? Det är redan skillnad och  tidningarna innehåller kortare notiser och få som artiklar är verkligt utredande.

Själv är jag snabbläsare i allmänhet och extra snabbt går det på skärmen.

En tungviktare i pappersform läser jag långsammare och minns mycket riktigt bättre.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen