Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: språkdiskussioner
Läst 1033 ggr
PysselSab
0

Modernt språk i historisk novell

Jag läste en novell som utspelade sig i historisk tid. Men språket var ganska modernt (bortsett från dialogen), är det "okej" att göra så? Är det inte risk att tjusningen med historisk miljö försvinner med modernt språk? 
Har ni varit med om detsamma och har åsikter om det?

Scrapbooking och pysseltillbehör hos www.instila.se

parsley
0

Språk förändras över tid. Nya ord kommer till och andra försvinner. Ett ålderdomligt språk kan vara svårt att läsa och förta en del av läsupplevelsen.  Beskrivningen av historisk miljö handlar inte bara om språk och ordval, utan det kan vara en skildring av tankesätt, dofter, matvanor, klädsel, byggnadsskick…

Jag kan inte påminna mig att jag läst någon historisk roman eller novell där jag tycker att språket varit för modernt.

Ellociraptor
0

I TV-serien Deadwood (som är en westernserie) hade de först tänkt använda tidstypiska svordomar, men ändrade sig till mer moderna varianter och gjorde därmed serien medvetet anakronistisk. Mycket för att svordomarna som man använde på den tiden lät mer eller mindre skrattretade i en modern publiks öron, så istället för att låta karaktärerna säga saker som "goldarn" så sa de typ "cocksucker" i var och varannan mening.

Även om det inte var historiskt korrekt så fungerade det ju väldigt bra eftersom karaktärerna skulle leva lite utanför samhället och vara smått ociviliserade. Det var lättare att relatera till karaktärerna när de använde vad man själv ansåg var grova svordomar snarare än vad som ansågs grovt back then.