Konflikt idéer
Hej! Ska skriva en novell i skolan men kommer ej på någon bra konflikt. Den ska handla om sorg då jag bäst kan uttrycka mig om sorg. Några idéer om konflikter? 🙂

Sorgen i sig är ju en konflikt. Man sörjer något man förlorat eller inte kan få tillbaks.

Snöflingemetoden är en metod man kan använda för att skriva en berättelse i form av en roman eller en novell. Har du någon idé vad din novell ska handla om, t ex Lisa sörjer sin döda farmor, så kan du utgå från den meningen och bygga vidare.
http://berattarskolan.se/snoflinge-metoden-for-att-skriva-en-roman/

Lite teorier och scheman att fylla i för att skapa en berättelse och identifiera en konflikt finns här. http://www.makete.se/makete-metoden/konflikt

På temat konflikt och sorg kan man t ex tänka sig följande:
Efter en ridolycka har Lisa tvingats nödslakta sin häst. Hennes kompis Anette vill att Lisa följer med till stallet, men Lisa vägrar och vill inte ha med hästar att göra längre. Så blir Anette sjuk och Lisa måste ta hand om hennes häst.
Ett annat exempel är Mats som spelar fotboll, men tvingas sluta pga av knäskada. Han blir deprimerad av att sluta med träningen och saknar kompisarna i laget. Han ser ett inslag på TV, blir inspirerad och startar fotbollsträning för ensamkommande flyktingbarn och får på så sätt ny mening i livet.

Tipsen i # 2 och 4 är baserade på berättelser. Det händer saker och huvudpersonen tvingas ompröva sitt beteende och sina tankar. Man förlorar något, sörjer det, men hittar en utväg ur sorgen och något nytt meningsfullt att göra.
En novell på temat sorg kan också vara en beskrivning av en sörjande persons vardag, vad den gör och hur olika sinnesintryck eller föremål väcker sorgen till liv. Man går förbi en restaurang och doften från köket påminner om en gemensam måltid. På parkeringsplatsen står personen man sörjer drömbil. I fönstret ligger en samling stenar man samlade på en utflykt.
En novell om sorg som jag verkligen gillar är ''nu när du är stilla'', vill nog skriva något i stil med den. Jag tänker mig att nästan hela novellen är i dåtid och är en inre monolog, sådant gillar jag. 🙂 Konflikten i ''nu när du är stilla'' är ju typ att han har fått en annan människa att göra förnedrande saker och att han ej kan ta tbx de då personen han gjort så mot är död. Typ något sånt vill jag skriva men det blir bara att jag skriver nästan exakt samma konflikt då jag tycker den är så bra 😃

Ändrar man detaljerna, så kan man mycket väl utgå från en konflikt, som använts av någon annan.