beskriva gester
skulle behöva er hjälp med att få till en bra mening i storyn jag skriver :D jag tycker oftast det är svårt att beskriva enkla gester på ett okomplicerat sätt så att det fortfarande flyter på. Bara grejen med att två killar kan göra nått halvavancerat handslag för att sedan krama om varandra med en arm. Att skriva ut allt det blir så tråkigt i en text, men det är ändå många gånger jag velat ha med det just för att jag tycker att det visar mycket av relationen personerna har.
-men- det var inte det jag behövde hjälp med nu (även om ni gärna får ge förslag på ovanstående också!) utan den här gesten man kan göra när man vill ha pengar, på ett lite skämtsamt sätt. Ni vet när man liksom gnider tummen mot pekfingret några gånger. Då vet ni vad jag menar va? Jag vill ha med det men får inte till det på nått bra sätt i min text! Postar förslaget här nedanför så får ni jättegärna komma med något bättre tips. För jag är osäker på om man fattar och att det bara verkar som att han gör något jättekonstigt haha?
”Förresten”, fortsatte han sedan och sträckte ut handen mot henne och gnuggade retsamt tummen och pekfingret mot varandra.
”Vad?” frågade hon och såg på honom med ett leende leka på läpparna.
”Jag har inte fått dom där två ciggen än.”
”Vad?” frågade hon och såg på honom med ett leende lekandes på läpparna.
Bara rättade texten lite. 🙂
Alltså, för två cigg gnuggar man inte fingrarna mot varandra, utan snarare sträcker ut handflatan.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
oj dom bokstäverna försvann visst haha.
fast nu vill jag ju att han ska göra det :) tycker inte att det finns nån regel i det utan att det mer handlar om vad som passar bäst för karaktären och bakgrundsstoryn. men tack ändå ^^
Fast det betyder ju just "Ge mig pengar" i stora delar av världen. Kan han inte säga "Jag har inte fått pengarna för ciggen än" eller liknande?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
det passar helt enkelt inte in att säga så då grejen var att han tidigare sa just ´jag ska ha två cigg för det där, en som ränta du vet ;)´
men får se hur jag låter gesten vara då!

Jag tycker meningen med ciggen är bra som den är. Du beskriver vad de gör och vad de pratar om, enkelt uttryckt, och det finns en spänning mellan dem. Är man inte familjär med gesten som används, så fungerar den som en beskrivning av vad han gör, som förstärker dialogen. Känner man till den får man en aha-upplevelse.
#5 tack! vad bra att du tycker att det funkar! Och kul att spänningen kom fram också för hela scenen ska ha den stämningen :)
Jag skulle ta bort delen där han sträcker ut handen mot henne. Gesten är bra beskriven och om man testar den förstår man vad som åsyftas.
Jag gillade för övrigt "de gjorde ett halvavancerat handslag innan de slutligen kramade om varandra". Tycker det säger rätt mycket, faktiskt, och är inte alls för detaljerat beskrivet!
#7 hm det har du faktiskt rätt i! det där med att han sträckte ut handen förstörde nog snarare än att hjälpa att förklara gesten. tack!
åh tycker du? jag vill ju som sagt inte att det ska vara någon lång, detaljerad beskrivning för att det tar bort känslan, men låter det inte lite amatörmässigt att bara skriva ut det med ´ett halvavancerat handslag´? Eller är det kanske bara något jag själv stör mig på haha?
#8 Ursäkta sent svar.
Näe, tycker det fungerar. Om du beskriver handslaget i detalj tröttnar man som läsare, men jag tror vi alla träffat på snubbar som hälsar med halvavancerade handslag och då vet vi ju vad det innebär. :P