Kommer böcker skrivas av team?
Kommer böcker att skrivas av team i fortsättningen i form av ett samarbete där någon är duktig på intriger, en annan på personbeskrivningar, en tredje på research osv eller kommer böcker även fortsättningsvis vara författarens verk med ett antal personer på bokförlaget i bakgrunden? I blogginlägget, skrivet av Sölve Dahlgren, jämförs bokbranchen med musikbranchen där en hitlåt ofta har ett antal upphovsmän. Har man sett mello, så har man en uppfattning om hur det går till.
http://www.boktugg.se/2015/08/22/blir-redaktorerna-bokbranschens-svar-pa-avicii-eller-max-martin/
Det lär nog förekomma bägge delarna även i fortsättningen.
Bert och Sune är skrivna av två (fast från början skrev bara Anders Jacobsson om Sune för Sveriges radio 1983, och läste sedan publicerades det som bok året därpå) och Sören ritade Olsson bilderna och de böckerna har jag haft mycket skoj av att läsa.
Annars tror jag två författare är OK, men hela team vet jag inte är så lyckat (fler kockar, sämre soppa). Skillnaden har ju annars varit att just bok och serietidning skrivs av en (ibland två) och en ritar till, men film spelas in av ett team och allt har sina fördelar och nackdelar.
I musiken tror jag helt enkelt att det är mer så att medan man förr hade en som komponerade musiken och en som skrev texten, är det numera mer att en popgrupp numera bestämmer sig för att dela på pengar för kompositörsavgifter och helt enkelt skriver ner flera namn, sedan vet man inte egentligen vem som skrivit vad (vissa skriver helt enkelt ner den egna popgruppens namn som låtskrivare).