Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: skrivtävlingar-stipendier
Läst 775 ggr
parsley
0

Dråpligt i kyrkan

Känner du till någon dråplig incident som inträffat i kyrklig miljö? Kopierat från Facebook.

Lars-Erik Litsfeldt

En efterlysning!
Det här inlägget hoppas jag att du vill dela på Facebook med alla dina vänner och det går förstås att kopiera och mejla också. Målgruppen jag vill nå till slut genom vänners vänner är folk inom kyrkan, alltså präster, diakoner, kantorer, vaktmästare etc men även ”vanligt folk” som brukar gå i kyrkan eller bara varit på rätt ställe på rätt tid.

Bakgrund: Av en händelse blev jag fikandes med ett gäng från kyrkan och av någon anledning kom man in på roligheter och dråpligheter som hänt inom kyrkan. Bland historierna märktes en präst som berättade att hon under en vigsel uppmanat bröllopsparet att ”falla på knä” framför altaret. De tog henne på orden och föll på knä ända ned så de satt på hälarna med knäna på den vadderade altarringen. För att inte ramla bakåt fick sedan båda hålla sig krampaktigt i räcket. Prästen hade svårt att hålla sig för skratt förstås. ”– Sedan dess säger jag alltid ’Stå på knä’” avslutade hon.

Sådana här icke elaka men roliga historier vill jag ha. Du kanske själv har en sådan eller så har någon det som läser din delning. Kyrkan är en speciell plats där det ska råda högtidlighet och om det då blir missförstånd eller annat tok blir det så mycket roligare.

Tanken är att historierna ska ges ut i bokform med illustrationer i samma genre som du ser här.

Fullständig diskretion utlovas förstås men det är bra om jag vet vilken kategori av kyrkfolk eller vanliga som skickat in historien och dessutom om det är en självupplevd eller hörd historia. Kommer boken ut kommer jag att få några gratisex som jag gärna donerar till några av dem som skickat in de bästa historierna.

Historierna skickas till litsfeldt@gmail.com.

Nu väntar jag ivrigt på historier! Dela, snälla! Smiley smile

Hälsningar
Lars-Erik Litsfeldt