Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettevenemang-kurser-utbildningar
Läst 1097 ggr
parsley
1

Bokbängen trålar

Debattinlägg från tidningen Fokus. Biblioteken ska bli mötesplatser. Men vart ska man gå om man inte vill träffa folk?  http://www.fokus.se/2015/06/bokbangen-tralar/

Vad tycker ni? Ska biblioteken var tysta, gammeldags platser där man lånar böcker, eller främst vara mötesplatser som erbjuder datorer, TV-spel och DVD-filmer.

Mitt bibliotek har börjat med självbetjäning. Jag tycker det är urtrist och blir nedstämd varje gång jag själv ska leta rätt på mina reservationer och själv registrera min böcker. Saknar kontakten med bibliotekspersonalen. På rent trots lägger jag återlämnade böcker i bokinkastet, istället för att själv avregistrera dem.

Ellociraptor
1

Fast det är ju sjukt omoget, varför göra bibliotekariernas jobb svårare? Tvivlar på att "ge dem mer arbete" är ett bra sätt att visa uppskattning för bibliotekspersonalen.

På många bibliotek i Stockholm ordnar de olika sorters stickträffar, vilket jag tycker är mysigt. Så länge jag kan låna böcker där när jag vill bryr jag mig inte så mycket om det händer annat också.

Ellociraptor
0

Det där var alltså en kommentar till att vägra lämna tillbaka böckerna och inte till artikeln ifråga.

parsley
0

Jag förstod det.

Mirinda
0

Här där jag bor har vi haft självbetjäning vid utlåning och inlämningsdisken i flera år. Reservationer sköter personalen fortfarande. Naturligtvis kan de hjälpa en att söka efter böcker också. 

Att lämna in böcker i bokinkastet är vanskligt här. Både jag och min sambo har fått påminnelser om böcker vi lagt i det när biblioteket varit stängt. De har helt enkelt missat inregistreringen. Har boken sen kommit på drift inne i biblioteket kan det vara ett litet helsike att få ordning på det där, så att de inte kräver ersättning för boken från någon sorts central administration. Där kan personalen bara se vad som står i datorn och har föga eller ingen insikt i hur det ser ut på de olika biblioteksfilialerna .

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare