Hjälp hyllningstal
Hej!
Jag går i nian nu och om lite mindre än en månad så ska jag hålla ett hyllningstal!! Ett hyllningstal till min skola. Och här kommer den svåra och värsta delen, JAG måste få till det här bra eftersom att jag ska läsa upp talet på avslutningen inför alla elever, föräldrar och rektorn. Så för att någon av er skulle kunna hjälpa mig så ger jag er lite information om mig min skola och klassen: Vi är en liten klass i en lite skola, där alla i min klass är indelade i grupper och ingen pratar med någon annan utanför gruppen. Och ingen vet något mer än den andres namn och rykten om varandra. Vi är alla ungdomar som rädda för förändringar, varandra , tycker att allting är pinsamt och är dö trötta på skolan. Jag och min klass hör inte till den mest populäraste klassen direkt och är typ titulerade som töntklassen. För att inte skämma ut mig och riskera att få ett stort F i svenska så ber jag er desperat efter hjälp, om vad jag ska skriva om och hur jag ska strukturera det osv. tack på förhand.

Varför har du valts ut för att hålla hyllningstalet? Betygen är väl satta på avslutningsdagen? Ingår det i betygskriterierna på i svenska att man ska kunna hålla ett hyllningstal och dessutom göra det offentligt på avslutningen?
För att skriva talet. Skriv ner positiva stödord om skolan. Använd fördomar om du behöver och tänj lite på sanningen. Beröm lärarna och säg att du är tacksam över de kunskaper de gett er och säg att ni ser fram mot att börja gymnasiet och gå vidare i livet.
okej! tack men ingen ville hålla talet så att hon lottade och då vart det jag. Vi ska först läsa upp talet i klassen veckan innan.

Det finns färdiga tal att köpa, men det kanske är att ta i. http://www.taltips.se/skola-rektor-och-larare-c-1450.html
Vad tråkigt det låter att ni är så insnöade på eran egna klass och grupper (hela vårat arbetslag var som en enda grupp på 80 personer) sen hade man polare m.m i de andra arbetslagen men de var man inte lika nära.
Detta gör ju att det blir svårt att hålla tal när man inte kan dra upp saker som många känner igen sig i förutom de negativa aspekterna i att ni måste bryta er loss från gamla mönster, bli öppna, ta gymnasiet med stormsteg och utvecklas som individer inte bara att växa upp, lära er nya saker mer inriktat utan att även bli en del av det sociala spelet i samhället.