Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: skrivteknik-tips
Läst 1257 ggr
uz00x
0

Vill skriva bättre?

Hej på er! 

Jag Älskar att skriva, och har alltid haft väldigt lätt för mig med mina tankar, jag har bra ider och kommer snabbt in i det jag gör! 

Men jag har bland den sämsta stavningen på både svenska och engelska (vilket är språken jag kan flytande)  och min text har en stark tendens att byta mellan dåtid och nutid, vilket jag inte märker förenns någon pekar ut det till mig, hur många gånger jag än läser om texten! Uppbyggnaden brukar vara bra Textuppbyggnden + det som jag skriver ligger på A nivå) Men jag sänks så otroligt av mina tendenser att stava dåligt och att byta tidsuppfattning… Mycket av de engelska språket förstör även strukturen i t.ex mina ordval eller grammatik, vilket även det sänker mig en hel del inom svenskan… 

Har ni några bra övningar som jag kan göra för att förbättra mina texter? Skriver väldigt mycket, men ser inte felen om de inte blir utpekade till mig hur mycket jag än letar!

LinaLj
2

Det är svårt att upptäcka sina egna fel. Jag hade väldigt svårt för särskrivningar och slarvstavningsfel ett tag. Det gick lite för fort när jag skrev så jag kunde hoppa över en bokstav eller två här och där. Jag hade också svårt att upptäcka det först eftersom jag visste vad som stod i texten så jag ögnade bara igenom den snabbt, skumläste den. 

Mina råd är att låta texten ligga ett tag, en vecka eller i alla fall ett par dagar, innan man korrekturläser den. Man har den då inte så färskt i minnet och måste verkligen läsa den och inte bara skumma.

När det gäller tempus så skriv korta historier eller om du skriver långa så skriv bara en-två sidor åt gången och gå sedan igenom verben. Skriv verben på ett separat papper och se om de har samma tempusböjning. Så tex i texten:

"Jenny lekte med bollen innan hon går till affären. Men plötsligt hade hon ramlat och då skrapade hon knät"

Så blir listan; lekte, går, ramlat och skrapade. Om man har svårt att veta om det är samma tempus så skriver man ut dem. Leker, lekte, har lekt. Går, gick, har gått osv… Alla verben ska då vara av samma böjning (om det inte är så att någon berättar något i nutid som hände i dåtid tex). Så då ser man att lekte är andra böjningen medan går är första så någon måste ändras. 

Det är tidsödande och trist arbete men det hjälper till att bygga upp en känsla för tid och till slut behöver man inte skriva ner verben och rabbla upp böjningarna, till slut ser man felet. Detta var min teknik när jag lärde mig latin och hade problem med böjningarna för de olika pronomen. Jag höll på med det i kanske en månad innan jag började höra och se felen utan behöva ta till den här metoden så den funkade för mig…

parsley
2

Tycker du fått bra råd i #1. 

Låt texten vila innan du rättar den. Det är lättare att se fel i en text som inte är helt nyskriven. Skriv ut den på papper om du har möjlighet. Ändra typsnitt och storlek om du har den på skärm. Läs baklänges ord för ord. Använd stavningskontrollen i ordbehandlingsprogrammet. Stavningsprogrammet hittar en del men inte allt. Det skiljer t ex inte på den och det eller en och ett. Läs texten högt. Om du har möjlighet be någon annan läsa Korrektur på den och markera fel.