Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: evenemang-kurser-utbildningar
Läst 565 ggr
parsley
0

Oseriösa förlag utnyttjar författare

Inslag i P1 morgon. Oseriösa Förlag utnyttjar författare.  http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6129173

Akacia
1

Intressant inslag, verkligen. När jag var på författarkliniken diskuterades det här lite grann och framför allt så framfördes varningar. Ändå, råkade jag ut för ett Förlag som jag borde varit lite mer försiktig med innan jag påbörjade samarbetet.  Jag fick en förfrågan om att korrläsa och la ner en hel del hårt arbete. När arbetet var klart skickade jag fakturan efter ök. Efter två månader hade jag fortfarande inte fått betalt och ingen svarade när jag kontaktade dem. Till slut, efter ett något ilsket mejl fick jag ett svar att de hade problem just nu men skulle betala hälften i alla fall. Det gjorde de inte. Sen gick de i konkurs. Jag tyckte synd om författaren men ser nu att boken finns utgiven av ett annat Förlag så hon har klarat sig, men jag fick aldrig något för alla de timmar som jag lagt ner. Så här i efterhand borde jag kollat upp förlaget lite mer och framför allt begärt delbetalning på vägen.  Jag kände mig verkligen utnyttjad och inser att det fanns en del varningstecken som jag borde ha sett innan jag påbörjade arbetet. Tror inte jag var den första som användes på det här sättet :(