Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 668 ggr
Splitter
0

Skrivtävlingar?

Hej! Vet ni om det finns några skrivtävlingar för någon som är född 2000? Tycker det är svårt att hitta tävlingar själv, så om nån skulle kunna skicka en länk eller så skulle det vara schysst! :) Tänkte också på om det finns något sätt att kolla hur bra eller dåligt man skriver utan att det är en tävling? Jag brukar få lämna in texter till en av lärarna på min skola, men jag tänkte om man kunde skicka in till nån eller liknande. Så får man liksom tillbaka den med en kommentar på hur man ska förbättra sig?

Never look down on someone unless you're helping them up ~

parsley
0

De som anordnar skrivtävlingar brukar inte ge kritik. Den som vinner vinner om man säger så. Om du tittar i under ämnena till vänster här på sajten så hittar du en diskussionsgrupp som heter skrivtävlingar, publiceringsmöjligheter och stipendier. Där finns länkar till olika skrivtävlingar.

Vill du ha respons eller kritik på en text, så kan du testa att lägga upp den här. Tidningen Skriva har ett inslag som heter "Lektören läser". Dit kan man skicka in text och har man tur blir den läst och kommenterad i tidningen, men eftersom flera skickar in, så är det inte säkert att ens bidrag blir utvalt.

parsley
0

Andra tips om man vill bli läst och förbättra sitt skrivande.  

• Läs aktivt och försök komma på vad som gör just den här texten så bra.

• Läs böcker om skrivande. Det bör finnas några stycken på biblioteket. En del är bra, andra inte.

• Försök gå en skrivkurs. En del har åldersgränser eller vänder sig till vuxna, men det kan finnas sådana som är speciellt riktade till ungdomar. Kolla på studieförbunden där du bor eller fråga på biblioteket, ifall de känner till något.