Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivlust
Läst 1230 ggr
NjumNjum
0

Kan skrivprogram avläsas?

Hej!

Har laddat ner LibreOffice writer, som jag använder att skriva min roman med. Kan dem på något sätt se/kopiera det jag skriver? Jag menar inte ifall någon hackar sig in på datorn. Men att om de kan hacka sig in/se vad jag skriver via själva programmet. Vore ju inte speciellt roligt…

Carrosh
0

Vilka menar du skulle se det, om det inte är någon som hackar din burk? Framgår inte riktigt vad du menar?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Zepp
0
Kryptera och lösenordsskydda filer i Libreoffice och OpenOffice

http://kvarnbyitblogg.blogspot.se/2012/01/kryptera-och-losenordsskydda-filer-i.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
1

Om man är orolig för att obehöriga ska komma åt det man har i datorn, kan det enklaste att använda en dator som inte är kopplad till nätet för sådant som man vill hålla för sig själv. Då slipper man kryptera, vilket lägger in ytterligare en faktor av osäkerhet. Det händet väldigt ofta att folk glömmer vilket lösenord de satte för krypteringen.

Men det är inte programmet som avläses om någon hackar sig in, utan det är filerna man skapar. Det spelar då inte någon roll vilket program man använde för att skapa filen. Men en krypterad fil går inte att få fram om man inte har lösenordet, så det är viktigt att inte tappa bort det.