Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 715 ggr
NjumNjum
1

HON HON HON

Hejsan!

Jag är i full fart med att skriva första utkastet till min roman! Märker dock att det blir en hel del 'hon' (han också för den delen). T ex: Hon kastade sig på sängen och grävde fram ett foto från byrålådan bredvid. Hon tittade noggrant på fotot, som föreställde en kvinna. osv…. Vad är "lagom" många hon? Ska man skifta mellan hon och att använda hennes namn istället?

Är det något dåligt med att för ofta skriva hon/han/namn?

parsley
1

Börjar flera meningar med samma ord, så får man det som kallas "störande upprepning".  Försök skriv om så att meningarna börjar på olika sätt.

parsley
2

Exempel 1

Sofia kom in rummet. Hon kastade sig på sängen och grävde  fram ett foto från byrålådan bredvid. Hon tittade noggrant på fotot som föreställde en kvinna.  

Exempel 2

Sofia stängde försiktigt dörren bakom sig. Golvplankan innanför tröskeln knarrade till. Hon smög på tå fram till sängen och satte sig försiktigt på sängkanten och drog ett par djupa andetag. Det luktade instängt i rummet och hon kände dammet klia i halsen. Byrålådan kärvade när hon drog ut den.  Hon föste undan ett par tummade fickalmanackor och en sminkväska i plast och drog fram fotot.  En spricka löpte över högra hörnet. Silvret i ramen i den utsirade ramen hade oxiderat och blivit svart. 
-Mamma. Vad är det som hänt? Vad gjorde de med dig?
Sofia stryker handen över fotot. Fingertoppen fastnar i sprickan. Bilden är svartvit och visar en kvinna i halvprofil. Hon ler, men verkar samtidigt hålla andan. Det svarta håret är nylagt. Det verkar som hon nyss varit hos frisören. Blusen är hemsydd och har ett litet veck på den rundade kragen. 

Min kommentar:

Jag tror det är lite annorlunda stämning i min text, jämfört med din. Min huvudperson verkar ha smugit sig in någonstans, din är mer upprörd.  Det som jag försökt göra är främst att använda olika sinnesintryck i texten, för att försöka få den mer levande och gestaltad. Exempel på olika sinnesintryck som kan användas är:

• Syn. Hur saker och ting ser ut.

• Hörsel. Dialog eller andra saker som låter. 

• Känsel. Hur något känns att röra vid. 

• Lukt. Vilka dofter finns i scenen. 

• Smak. Hur något smakar eller om någon fått någon smak i munnen. 

• Sjätte sinnet. Det omedvetna. Tankar. 

I min exempeltext beskrivs fotot och innehållet i byrålådan, som exempel på synintryck. Huvudpersonen pratar för sig själv och golvplankan knarrar. Dammet kliar i halsen. Byrålådan kärvar. Det luktar instängt. Fingertoppen fastnar i sprickan.  Hon tänker när hon ser bilden.

parsley
2

Tycker du att det är jobbigt att fila på språket, skriv ett utkast först så du få handlingen på plats. Sen kan du Redigera och ändra där det behövs.

NjumNjum
1

Parsley, det finns egentligen inga ord för hur bra du är! TAAACK!!😃

NjumNjum
0

Den listan ska jag spara och ha nära till hands!😃

parsley
2

Tackar och rodnar.

Ellociraptor
0

Måste säga att jag personligen föredrar fler "hon" framför namnet på karaktären. Ungefär en gång per stycke som i parsleys exempel två känns lagom att använda karaktärens namn. ^^