Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 794 ggr
NjumNjum
0

Mittemellan då?

Hej!

Vet ju att man själv är "gud" över sin egen berättelse när man skriver roman, men har en fundering över planering.

De känns som att den berättelse jag skriver på skulle kunna bli jätte lång… men ändå inte. Det känns som om min berättelse passar att bli en triologi. Sååå om vi säger att den första boken har ca 10 höjdpunkter (om jag inte kommer på fler), och varje höjdpunkt tar ju inte upp allt för många sidor så blir ju boken ganska kort. Har problem med att komma på vad jag ska fylla i tomrummen med. Detta är något jag ältat lite. Lika bra att fråga om någons åsikt och tankar om det.

Lika med att man inte ska ta med onödiga saker som inte för historien framåt.  

The amateur is feeling tortured 😭

parsley
1

Exempel på sådant som du kan använda för att fylla ut texten

• Tillbakablickar. Huvudpersonen kan t ex tänka på sådant som hänt innan berättelsen börjat.

• Miljöbeskrivningar.

• Dialoger. Dialoger kan användas för att beskriva romangestalterna och deras inbördes relationer eller för att föra handlingen framåt. 

• Någon form av subplot. Ett exempel som är vanligt i deckare och kriminalromaner är att huvudpersonen eller huvudpersonerna dels jobbar med utredningen, dels brottas med diverse privata problem. 

• Inte monolog som skildrar karaktärernas tankar. 

• Använd någon form av sidekick eller intressant bifigur.