Strategi?
Skriver på en biografi. Hittills har jag bara öst ur mig minnen i ickekronologisk ordning i en anteckningsbok, men nu börjar jag fundera om detta är det bästa sättet. Känner mig så ostrukturerad och sånt. Hur har ni som skrivit självbiografier gjort?
"I'm too old for this shit."
Jag håller på med en Självbiografi. Jag har gamla dagböcker, bloggar och anteckningar till hjälp, som tur är. Jag håller just på att skriva samman allt i ett samlat dokument i kronologisk ordning. Om jag kommer på reflektioner eller minnen som jag inte redan skrivit ner någonstans, skriver jag med det i det nya dokumentet. Så jag har väl lite Struktur i och med att jag skriver allt i kronologisk ordning, men det är ändå väldigt rörigt, haha :P Ska renskriva senare. Jag tycker det hjälper att ha gamla anteckningar som stöd, men jag är inte bunden vid dem. Kommer jag på något nytt skriver jag som sagt ner det.

Om du öst ur dig minnen i icke-kronologisk ordning, så antar jag att du skrivit för hand. :)
Renskriv materialet på datorn om du har möjlighet. Det tar förmodligen lite tid, men är ett sätt att få överblick över materialet. Samtidigt som man skriver rent jobbar man med det undermedvetet. När du har en renskriven text kan du börja strukturera den. Du kan sätta rubriker för varje stycke eller minnesbild beroende på vad den handlar om, t ex mamma, pappa, skolan, när vi bodde i radhuset. Sen kan du strukturera utifrån kronologi, t ex det som hände år 2008, eller utifrån tema, t ex mamma.
Vill du ha en fysisk överblick skriv ut på papper och lägg ut materialet på golvet. Märk upp med post-it-lappar i olika färger. Skriv gärna stödord på post-itlapparna. Lägg i plastfickor och sätt dem i en pärm eller häng upp dem på en tvättlina motsv.
Föredrar du att skriva för hand, så kan du göra samma process på i ett eller flera anteckningsblock. Skriv rent för hand och sortera anteckningarna för att få Struktur på dem.
Skriv ett Synopsis, dvs ett kort sammanfattning av ditt liv och det du vill skriva om om du känner dig hjälp av det.
Gör en mindmap med små teckningar om du föredrar det. Du kan t ex rita en bild av dig själv i mitten eller skriva ditt namn och rita bubblor för det du vill ha med.

Handböcker i självbiografiskt skrivande kan fungera som ett stöd i skrivprocessen
Tack för tipsen! Jo, jag har skrivit för hand :)
Jag är inte färdigskriven än känner jag, så att det är dags att renskriva än. (Tror jag i alla fall). Det bara slog mig att det kanske inte var optimalt att göra på detta sättet, det blev väldigt rörigt. Har lite personer att prata med också, som bor långt borta och vill inte vara i någon annan del av boken och skriva när jag väl träffar dem. Är väl mest därför jag gjort så här. Kanske jag skulle renskriva det jag har för lite mer översikt och lägga det i ordning i ett elektroniskt dokument. Hm…
"I'm too old for this shit."